@article { author = {Abedini, Javad}, title = {فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن}, journal = {عیار پژوهش در علوم انسانی 7، بهار و تابستان 1392}, volume = {4}, number = {1}, pages = {23-33}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-5679}, eissn = {2980-8529}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن}, abstract_fa ={نخستین گام در کارآمدی و ثمربخشی هر مطالعه و پژوهش، شناخت مبادی تصوری و تصدیقی، به ویژه مبانی روش­شناختی آن، است. فلسفه‌ی تطبیقی نیز به عنوان روی آوردی نوپا در پژوهش های فلسفی، روش شناسی خاصی دارد که باید آن را کشف کرد و در مطالعات فلسفی تطبیقی به کار بست. شاید بتوان سخنرانی سال 1353 هانری کربن در دانشگاه تهران را نخستین بحث جدّی درباره‌ی فلسفه‌ی تطبیقی در ایران دانست. کربن در این سخنرانی، بر اساس دیدگاه خاص خود از حکمت اشراقی و با نقد تاریخ گرایی، تلاش کرد ماهیت فلسفه‌ی تطبیقی را آشکار ساخته، روشی کارآمد و غیرسلیقه ای برای آن ارائه نماید. او بر اساس روش پدیدارشناسی فلسفی هوسرل، درباره‌ی فلسفه‌ی تطبیقی تأمّل کرد و آن را یگانه روش مطالعات فلسفی تطبیقی معرفی نمود. مقاله‌ی حاضر با هدف تبیین دیدگاه کربن درباره‌ی روش شناسی فلسفه‌ی تطبیقی با استفاده از مبانی و آموزه های پدیدارشناسی هوسرل و عمدتاً بر اساس متن سخنرانی مزبور و بررسی و نقد آن به قدر میسور به رشته‌ی تحریر درآمده است.}, keywords_fa = {فلسفه ,شهود ,تاریخ ,پدیدارشناسی ,فلسفه تطبیقی ,هانری کربن ,}, url = {https://pajohesh.nashriyat.ir/node/102}, eprint = {https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/2_2.pdf} }