@article { author = {Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah and , }, title = {عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های فرهنگیان؛ اولویت‌ها و راه‌کارهای برون‌رفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان}, journal = {عیار پژوهش در علوم انسانی 9، بهار و تابستان 1393}, volume = {5}, number = {1}, pages = {103-122}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-5679}, eissn = {2980-8529}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های فرهنگیان؛ اولویت‌ها و راه‌کارهای برون‌رفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان}, abstract_fa ={هدف تحقیق، شناسایی و اولویت بندی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش فرهنگیان و راه کارهای برون رفت از آن، بر اساس دیدگاه دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش لاهیجان است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی، جامعه‌ی آماری شامل همه‌ی دبیران بود که تعداد 113 نفر از آنان بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به شیوۀ تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته، حاوی تعداد 30 سؤال بسته پاسخ، و 12 راهکار در طیف آرایش رتبه ای با پایایی 87/0 جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها، بر اساس روش های توصیفی و آمار استنباطی در حد آزمون Z تک گروهی و تحلیل واریانس یک راهه (F) نشان داد: به ترتیب عوامل نظام اداری ـ ساختاری، انگیزشی، فردی و فرهنگی در پژوهش فرهنگیان نقش بازدارندگی مؤثر و معنی داری دارند و عوامل مربوط به سیاست گذاری نظام تحقیقاتی و نحوه‌ی ارائه خدمات پژوهشی، به فرهنگیان تأثیر بازدارندگی معنی داری ندارند. تفاوت میزان شدت بازدارندگی عوامل مختلف مورد مطالعه معنی دار نمی باشد. همچنین فقدان قوانین و مقررات مشخص، برای ارزیابی فعالیت های پژوهشی و مناسب نبودن شیوه‌ی ارزشیابی فعالیت های پژوهشی فرهنگیان، مؤثر ترین بازدارنده پژوهش فرهنگیان شناخته شدند. برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای مناسب، برای پژوهش به همراه آموزش و ارتقاء توانمندی های علمی و عملی فرهنگیان، در زمینه‌ی پژوهش از اولویت دارترین راه کارهای برون رفت شناسایی شدند.}, keywords_fa = {پژوهش ,راه‌کارها ,عوامل بازدارنده ,فرهنگیان ,}, url = {https://pajohesh.nashriyat.ir/node/125}, eprint = {} }