TY - JOUR ID - 125 TI - عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های فرهنگیان؛ اولویت‌ها و راه‌کارهای برون‌رفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Seyfollah, Fazlollahi Ghamshi AD - دانشیار - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران AU - , AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 103EP - 122پژوهش ,راه‌کارها ,عوامل بازدارنده ,فرهنگیان ,DO - AB - هدف تحقیق، شناسایی و اولویت بندی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش فرهنگیان و راه کارهای برون رفت از آن، بر اساس دیدگاه دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش لاهیجان است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی، جامعه‌ی آماری شامل همه‌ی دبیران بود که تعداد 113 نفر از آنان بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به شیوۀ تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته، حاوی تعداد 30 سؤال بسته پاسخ، و 12 راهکار در طیف آرایش رتبه ای با پایایی 87/0 جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها، بر اساس روش های توصیفی و آمار استنباطی در حد آزمون Z تک گروهی و تحلیل واریانس یک راهه (F) نشان داد: به ترتیب عوامل نظام اداری ـ ساختاری، انگیزشی، فردی و فرهنگی در پژوهش فرهنگیان نقش بازدارندگی مؤثر و معنی داری دارند و عوامل مربوط به سیاست گذاری نظام تحقیقاتی و نحوه‌ی ارائه خدمات پژوهشی، به فرهنگیان تأثیر بازدارندگی معنی داری ندارند. تفاوت میزان شدت بازدارندگی عوامل مختلف مورد مطالعه معنی دار نمی باشد. همچنین فقدان قوانین و مقررات مشخص، برای ارزیابی فعالیت های پژوهشی و مناسب نبودن شیوه‌ی ارزشیابی فعالیت های پژوهشی فرهنگیان، مؤثر ترین بازدارنده پژوهش فرهنگیان شناخته شدند. برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای مناسب، برای پژوهش به همراه آموزش و ارتقاء توانمندی های علمی و عملی فرهنگیان، در زمینه‌ی پژوهش از اولویت دارترین راه کارهای برون رفت شناسایی شدند. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/125 L1 - ER -