TY - JOUR ID - 138 TI - نقش ملکات اخلاقی در تولید علم و نظریه‌پردازی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Ahmadhosein, Sharifi AD - استاد -گروه فلسفه- مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 1 SP - 5EP - 18اخلاق ,تولید علم ,نظریه‌پردازی ,مسئله‌یابی ,نسبیت معرفت ,DO - AB - نظریه پردازی به عنوان عالی ترین سطح دانش، وابسته به دسته ای از عوامل زمینه ای در شخص نظریه پرداز، محیط پیرامونی و اقتضائات زمانی و مکانی اوست. مسئله‌ی اصلی این مقاله‌ی حاضر این است که اخلاقیات (اعم از فضائل و رذائل) و ملکات نفسانی شخص نظریه پرداز، چه نقشی در فرایند تولید علم و نظریه پردازی او ایفا می کنند؟ با کمک روش توصیفی ـ تحلیلی، یعنی با استناد به متون دینی و تحلیل های عقلی نشان داده ایم که اخلاقیات نظریه پرداز دست کم در سه مرحله‌ی اصلی از مراحل مختلف تولید علم نقش آفرینی دارند: 1. در مسئله شناسی یا مسئله یابی؛ 2. در غایت شناسی یا هدف یابی علم؛ 3. در فرایند کشف و فهم واقع. همچنین نشان داده ایم که این نقش آفرینی صرفاً در حد زمینه سازی است و نه بیشتر؛ و همچنین معلوم ساخته ایم که این نقش آفرینی هرگز به معنای پذیرش نسبیت گرایی هنجاری یا فراهنجاری در باب معرفت نیست. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/138 L1 - ER -