TY - JOUR ID - 2018171 TI - رویکردی نو بر روش‌شناسی پژوهش مدل‌سازی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Saeid, Bahadori AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه ازاد ساوه AU - Seyfollah, Fazlollahi Ghamshi AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 14 IS - 1 SP - 29EP - 44مدل ,مدل‌سازي ,الگو ,نظريه ,شبيه‌سازي ,پژوهش کيفي ,DO - 10.22034/pajohesh.2025.2018171 AB - «مدل» یکی از مفاهیم اساسی فلسفة علم و معرفت‌شناسی معاصر است. با نگاه انسانی، مدلْ یک «دستگاه اندیشه» و مدل‌سازی «طراحی دستگاهی برای اندیشیدن» است. مدل‌ها در توصیف و پیش‌بینی یک پدیده بسیار مفیدند. یک مدل، یعنی نمایش نمادین محیط یا جهان واقعی به‌منظور پیشگویی پیامدها، گزینه‌های قابل اجرا و انتخاب بهترین گزینه. درواقع، مدل نمایش ساده‌ای از یک ساختار (سیستم) پیچیده است. ساختار‌ها به‌سبب تعامل درونی اجزای آنها با یکدیگر و تعامل بیرونی آنها با محیط، پیوسته رفتارهای مختلف و گاه پیچیده‌ای دارند. هدف مدل افزایش فهم ما دربارة پدیده‌ها و روند‌ها‌‌ی پیچیده در جهان خارج است. درواقع، مدل ابزاری است برای تحلیل و آنالیز واقعیت‌ها که با کمک آنها می‌توان به درکی از واقعیت، نه کل واقعیت، بلکه بخش مفید و قابل فهم آن دست یافت. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/2018171 L1 - https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/2018171-1748933619.pdf ER -