TY - JOUR ID - 2018176 TI - روش‌شناسی «روایت پژوهی»؛ رویکردی کیفی برای آشکار کردن نقشة فرش زندگی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Fariba, Fallah Hosseinabadi AD - دانشجوی دکتری - آزاد اسلامی واحد قم AU - Seyfollah, Fazlollahi Ghamshi AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 14 IS - 1 SP - 79EP - 92روايت ,روايت‌شناسي ,تحليل روايتي ,DO - 10.22034/pajohesh.2025.2018176 AB - نظریه‌پردازان «روایت‌شناسی» را وسیله‌ای برای انتقال دانش و معرفت توصیف و دامنة آن را بسی گسترده‌تر از قبل تعریف کرده‌اند. نظریة «روایت» با توسعة ابزارها و مفاهیم نو، در تلاش است تا الگوی روانی و معنای زندگی انسان را تجدید حیات بخشد. از چشم‌انداز روایت، شخصیت با زمینة اجتماعی ـ فرهنگی گره می‌خورد و با مؤلفه‌هایی همچون هدفمندی، پیچیدگی، بافت‌گرایی و ذهنیت تعریف می‌شود. روایت به‌منزلة امری زبانی، کانون توجه رشته‌های مختلف فلسفی، ادبی، زبان‌شناسی و روان‌شناسی قرار گرفته است. این پژوهش با تحلیل روش‌شناسانه و واکاوی منابع روش‌شناختی منتشرشده در کتب و مقالات، روشِ «روایت‌پژوهی» را بررسی و آن را جمع‌بندی و مطابق مراحل روش «فرا‌تحلیل»، متن یک نوشتة اصلی را به‌مثابة متن پایه تعیین‌ کرده است. سپس محتوای تمام مقالات و نوشته‌های موجود با متن پایه را تطبیق داده و پـس از ارائة تعـاریفی از «روایـت» و ویژگی‌های تحلیـل روایتـی، دلایـل رواج و اهمیـت آن، به‌مثابة روش‌شناسی و نیز کارکرد و پیشینة تاریخی آن را بررسی نموده است. در ادامه، نقاط قوت، انتقادات وارد شده و محدودیت‌های آن را نقد و ارزیابی کرده است. با این نگاه، روش‌شناسی روایت‌پژوهی مجدداً باز‌پردازش و تکمیل گردید. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/2018176 L1 - https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/2018176-1748933722.pdf ER -