TY - JOUR ID - 2022141 TI - واکاوی روش‌شناسی تحلیل مضمون و شبکة مضامین به‌مثابة یک پژوهش کیفی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Zahra, kazemi zadeh AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه علامه طباطبایی، دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی AU - , AD - AU - Seyfollah, Fazlollahi Ghamshi AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 14 IS - 2 SP - EP - تحلیل کیفی ,مضمون ,تحلیل مضمون ,شبکة مضامین ,DO - 10.22034/pajohesh.2025.2022141 AB - یکی از فنون تحلیلی مناسب در تحقیقات کیفی، روش «تحلیل مضمون» است که به‌ صورت گسترده از آن استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای شناخت الگوهای موجود در داده‌های کیفی بهره برد. هدف این مقاله بررسی روش مزبور و شبکة مضامین در پژوهش‌های کیفی است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، اطلاعات آن به روش اسنادی گردآمده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها عمدتاً به‌صورت فیش‌برداری و یادداشت‌برداری از متون بوده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که «تحلیل مضمون» یکی از شیوه‌های متداول تحلیل محتوا و روشی برای تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه، بحث گروهی، پرسشنامه‌های کیفی و اسناد چاپی به‌حساب می‌آید. این پژوهش با استفاده از روش «تحلیل مضمون»، به دو صورت استقرایی و قیاسی انجام شده است. فرایند تحلیل مضمون و تحلیل شبکة مضامین شامل مراحل ذیل است: تجزیه و توصیف متن؛ تشریح و تفسیر متن؛ ادغام و یکپارچه‌سازی متن؛ تلخیص شبکه مضامین و ارائة آن به‌صورت متن مشروح، ماتریس، جدول و شبکه مضامین. در روش تحلیل مضمون، پژوهشگر مجموعه داده‌ها را با دقت سازمان‌دهی و مضامین مشترک، موضوعات، انگاره‌ها و الگوهای معنایی را شناسایی می‌کند. این روش مانند سایر روش‌های پژوهش، دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است که باید در کاربرد آن مد نظر قرار گیرد. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/2022141 L1 - ER -