TY - JOUR ID - 216 TI - بازکاوی روش‌شناسی‌ مورد‌پژوهی به‌عنوان رویکرد عمیق و کیفی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Ghasem, AD - دانشجوی دکتری AU - Seyfollah, Fazlollahi Ghamshi AD - دانشیار - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 65EP - 78رویکرد توصیفی ,رویکرد تفسیری ,روش مورد‌پژوهی ,DO - AB - مطالعه‌ی موردی، واکاوی ژرف رفتار یک فرد از راه سندهای شخصی، مصاحبه ها و خاطرات است. لوپله اولین کسی بود که به کاربرد منظم روش مطالعه‌ی موردی پرداخت و با استفاده از روش مشاهده و مشارکت، پایه‌ی این روش را بنیان نهاد. مطالعه‌ی موردی به بررسی هرگونه تک نگاری که درباره‌ی یک حادثه، تصمیم یا یک مورد خاص انجام می شود، اطلاق می گردد. حقوق دانان آمریکایی این روش را همیشه در بررسی های حقوقی به کار می برند. براساس این نوع مطالعه، هر واحد اجتماعی همچون یک واحد کل به حساب می آید. گاهی حتی یک جامعه یا یک کشور با این روش از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار می گیرد. مورد پژوهی کاربست بسیاری در پژوهش های کیفی عمیق در حوزه های علوم انسانی، اجتماعی، رفتاری و تعلیم و تربیت دارد. در این مقاله به توصیف مبانی فلسفی، معرفی این روش و مراحل انجام گام به گام آن پرداخته شده است. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/216 L1 - https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/5_14.pdf ER -