@article { author = {Sharafoddin, Seyyed hosein}, title = {مشکل تبیین علمی در جامعه شناسی}, journal = {عیار پژوهش در علوم انسانی 3، بهار و تابستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {157-186}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-5679}, eissn = {2980-8529}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مشکل تبیین علمی در جامعه شناسی}, abstract_fa ={تبیین علمی پدیده ها به صورت قیاسی و استنتاج قضایایی از قضایایی عام تر، یکی از روش های بسیار مهم برای کشف فرایندهای علّی و ارتباط ضروری میان پدیده هاست. تبیین در عین اینکه، خود با بهر گیری و ارجاع به قوانین عام صورت می پذیرد، از جمله شیوه های کشف روابط و نیل به قوانین عام است. تبیین علمی عمدتاً با هدف یافتن پاسخ برخی چرایی ها صورت می گیرد؛ سؤالاتی که مطلوب در آنها روشن ساختن اصل و چگونگی ضرورت وقوع حادثه ای، فرایندی یا نظم خاصی در شرایط معین است. به عبارت دیگر، معین کردن شرایط اولیه و زمینه های آفاقی و انفسی خاص که با فرض وجود آنها، تحقق مبین ضرورت و قطعیت می یابد. به بیان روشنی تر، تبیین استدلالی قیاسی است که مقدمات آن از یک یا چند قانون عام آزمون پذیرد و یک یا چند گزاره شخصی و آزمون پذیر و حاکی از خارج تألیف یافته و نتیجه آن، کشف رابطه یا نظم خاصی است که محقق درصدد شناسایی و تبیین آن بر آمده است. مؤلف در این نوشتار درصدد است تا با ذکر نمونه های گویایی، جایگاه تبیین در کشف و توضیح روابط میان وقایع و پدیده های اجتماعی را تشریع کند.}, keywords_fa = {تبیین ,تبیین علّی ,تبیین علمی ,فرایند علّی ,قوانین عام. ,}, url = {https://pajohesh.nashriyat.ir/node/31}, eprint = {https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/1_0.pdf} }