@article { author = {, Dawood}, title = {نقد و بررسی تجربه‌گرایی در علوم انسانی}, journal = {عیار پژوهش در علوم انسانی 4، پاییز و زمستان 1389}, volume = {2}, number = {2}, pages = {31-44}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-5679}, eissn = {2980-8529}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد و بررسی تجربه‌گرایی در علوم انسانی}, abstract_fa ={دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی مدیون روش شناسی است؛ همچنان که کنت با بهره گیری از روش های تجربی/ کمی ، مطالعات انسانی و اجتماعی را انجام داد و به زعم طرفداران خود (تجربه گرایان)، آن را واجد شأن علمی کرد. این اندیشه ملهم از افکار بعد رنسانس و عصر روشنگری، و سال هاست که بر علوم انسانی حاکمیت دارد. تجربه گرایی، رفتار و روابط اجتماعی را وابسته به شرایط محیطی می داند و از تأثیر مطلق آن در شکل گیری شخصیت و سرنوشت انسان بحث می کند. انسان با این نگاه، دیگر اشرف مخلوقات و مرکز ثقل آفرینش نیست و حیات او، ترکیبی از عملیات معمولی طبیعت است؛ بدون آنکه ارزش های اخلاقی، اعمال جبری، محدودیت ها و یا به طور کلی فعالیت های بشری ارتباطی با نیروها و مقدمات فوق طبیعی پیدا کنند. این مقاله می کوشد تجربه گرایی را از دو دیدگاه، نقد و بررسی کند؛ دیدگاه کسانی که اولاً با اعتقاد به یک یا چند ویژگی از علوم انسانی، آن را از علوم طبیعی جدا کردند و ثانیاً برای تقابل با تجربه گرایی به تفسیرهای معناکاوانه روی آورند، و دیدگاهی که با استفاده از مطالعات روش شناختی ماکس وبر، به استفاده توأم از هر دو روش تأکید کردند و مرزی بین آنها قائل نشدند.}, keywords_fa = {تبیین ,روش‌شناسی ,تجربه‌گرایی(پوزیتیویستی) ,ضد تجربه‌گرایی(تفسیرگرایی) ,تفهم ,وحدت روش‌شناختی. ,}, url = {https://pajohesh.nashriyat.ir/node/36}, eprint = {https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/2_1.pdf} }