TY - JOUR ID - 39 TI - به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Najibollah, Noori AD - استادیار - روان شناسی عمومی مؤسسه آموزشی امام خمینی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 2 IS - 2 SP - 101EP - 124روش‌شناسی علوم انسانی ,روش تلفیقی ,روش عقلی ,روش تجربی ,روش نقلی. ,DO - AB - امروزه به دلیل محدودیت های روش تجربی کمی و کیفی، پژوهشگران به کارگیری روش ترکیبی را پیشنهاد می کنند. در این مقاله، با توجه به تأثیر مبانی بر روی روش و لزوم استفاده از وحی، عقل و تجربه در مطالعات علوم انسانی، یک روش تلفیقی پیشنهاد شده است که نتایج جامع تری در پی دارد. شواهدی از منابع دینی به منظور لزوم استفاده از این سه منبع ذکر شده است. در مقام عمل، این روش در چهار مرحله‌ی کلی تحقق می یابد؛ در مرحله‌ی اول دیدگاه های دانشمندان علوم انسانی در مورد آن مسئله بررسی می شود؛ در مرحله‌ی دوم داده های نقلی مربوط به آن موضوع جمع آوری می گردد؛ در مرحله‌ی سوم موضوع مورد نظر به تجربه گذارده می شود؛ در مرحله‌ی چهارم با استفاده از عقل، داده های به دست آمده از سه منبع مزبور مقایسه و تحلیل می شوند. در صورت نداشتن هماهنگی، یا ابزار تجربی به کار رفته یا روش برداشت از متون دینی و یا نظریات دانشمندان مورد تجدید نظر قرار می گیرد. داور نهایی در این روش، هماهنگی بین داده هایی به دست آمده از سه منبع است. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/39 L1 - https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/5_1.pdf ER -