TY - JOUR ID - 5000986 TI - تحلیل نقش توحید و مراتب آن در شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Abuzar, Rajabi AD - AU - mozhdeh , noruzi rahkani AD - AU - Nasrin, AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 14 IS - 2 SP - 7EP - 30توحيد و مراتب آن ,علم ديني ,علوم ‌انساني اسلامي ,آيت‌الله مصباح يزدي ,علوم توصيفي و هنجاري ,DO - 10.22034/marifat.2024.5000986 AB - اسلامی‌سازی علوم، به‌ویژه علوم انسانی در چارچوب علم دینی، از دغدغه‌های اصلی متفکران اسلامی در دهه‌های اخیر بوده است. اگرچه دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد، اما نظرات دربارة نقش مبانی الهیاتی تقریباً همسو هستند. آیت‌الله مصباح یزدی به‌طورکلی با علم دینی و با اسلامی‌سازی همة علوم موافق نیست، بلکه آن را فقط در حوزة علوم انسانی، به‌ویژه در زمینه‌های توصیه‌ای و هنجاری قابل پذیرش می‌داند. ایشان همچنین بر این باور است که ابعاد هنجاری علوم طبیعی نیز می‌تواند ماهیتی دینی داشته باشد. این پژوهش به بررسی نقش توحید در شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی می‌پردازد. مسئلة اصلی این تحقیق، تحلیل تأثیر مراتب مختلف توحید (اعتقادی، عملی، نفسانی و شهودی) بر مبانی، اهداف و مسائل علوم‌ انسانی است. این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی و بر پایة بررسی آثار آیت‌الله مصباح یزدی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که توحید، به‌ویژه ربوبیت تشریعی، نقشی بنیادین در تعیین مبانی و اهداف علوم‌ انسانی اسلامی ایفا می‌کند و به شکل‌گیری نظریات در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی یاری می‌رساند. این تأثیر موجب توسعة روش‌های معرفتی متنوع در علوم انسانی، به‌ویژه در تحلیل مسائل دینی و اجتماعی می‌شود. در نهایت، هدف اصلی علوم ‌انسانی اسلامی، همراستا با اصول توحیدی، تحقق کمال حقیقی و قرب الهی است. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/5000986 L1 - https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/5000986-1761395227.pdf ER -