TY - JOUR ID - 52 TI - مطالعه‌ی بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدام پژوهی (معلّم پژوهنده) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 9 LA - fa SN - 2423-5679 AU - Ahmad, Zandvanian Naeini AD - استادیار - دانشگاه یزد AU - Mohsen, AD - استادیار - دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه AU - Hasan, AD - کارشناس - دانشگاه تهران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 3 IS - 1 SP - 123EP - 144معلم پژوهنده ,فلسفه ,پراگماتیسم ,مارکسیسم ,تعلیم و تربیت. ,اقدام‌پژوهی ,نظریه انتقادی ,DO - AB - طبق «رویکرد مکاتب» هر عملی که در تعلیم و تربیت انجام می شود، بر فلسفه ای مبتنی است و از اصول آن استنتاج می شود. اقدام پژوهی، رویکردی در پژوهش های کیفی است که به معلّمان و کارگزاران آموزشی کمک می کند تا به گونه ای پژوهش را با موقعیت تربیتی تلفیق کنند تا بتوانند نقش مستقیم و فوری در موقعیت تربیتی و بهبود فرایند آموزش ایفا کنند و آموزش وپرورش را به نقطه‌ی مطلوب مورد نظر برسانند. هدف از این تحقیق، مطالعه‌ی ریشه های نظری و فلسفی اقدام پژوهی با استفاده از روش اسنادی- تحلیلی است. لذا با توجه به ویژگی ها و اهداف و نتایج متعدد اقدام پژوهی(معلم پژوهنده) سه ویژگی و هدف مشترک توصیف و انتقاد از وضع موجود، تأکید بر عمل و تلفیق آن با نظر، و تغییر در جهت مطلوب در نظر گرفته شده و با توجه به آنها، ریشه و پایگاه فلسفی اقدام پژوهی(معلم پژوهنده) در پراگماتیسم، مارکسیسم و نظریه انتقادی استنتاج ، استدلال و تطبیق داده شده است. UR - https://pajohesh.nashriyat.ir/node/52 L1 - https://pajohesh.nashriyat.ir/sites/pajohesh.nashriyat.ir/files/article-files/6_0.pdf ER -