صفحهها:
23-33
تاریخ دریافت: 1392/04/26
تاریخ پذیرش: 1392/09/05
چکیده:
نخستین گام در کارآمدی و ثمربخشی هر مطالعه و پژوهش، شناخت مبادی تصوری و تصدیقی، به ویژه مبانی روششناختی آن، است. فلسفهی تطبیقی نیز به عنوان روی آوردی نوپا در پژوهش های فلسفی، روش شناسی خاصی دارد که باید آن را کشف کرد و در مطالعات فلسفی تطبیقی به کار بست. شاید بتوان سخنرانی سال 1353 هانری کربن در دانشگاه تهران را نخستین بحث جدّی دربارهی فلسفهی تطبیقی در ایران دانست. کربن در این سخنرانی، بر اساس دیدگاه خاص خود از حکمت اشراقی و با نقد تاریخ گرایی، تلاش کرد ماهیت فلسفهی تطبیقی را آشکار ساخته، روشی کارآمد و غیرسلیقه ای برای آن ارائه نماید. او بر اساس روش پدیدارشناسی فلسفی هوسرل، دربارهی فلسفهی تطبیقی تأمّل کرد و آن را یگانه روش مطالعات فلسفی تطبیقی معرفی نمود. مقالهی حاضر با هدف تبیین دیدگاه کربن دربارهی روش شناسی فلسفهی تطبیقی با استفاده از مبانی و آموزه های پدیدارشناسی هوسرل و عمدتاً بر اساس متن سخنرانی مزبور و بررسی و نقد آن به قدر میسور به رشتهی تحریر درآمده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدینی، جواد.(1392) فلسفهی تطبیقی و مبانی روششناختی آن از دیدگاه هانری کربن. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4(1)، 23-33
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جواد عابدینی."فلسفهی تطبیقی و مبانی روششناختی آن از دیدگاه هانری کربن". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4، 1، 1392، 23-33
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدینی، جواد.(1392) 'فلسفهی تطبیقی و مبانی روششناختی آن از دیدگاه هانری کربن'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4(1), pp. 23-33
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدینی، جواد. فلسفهی تطبیقی و مبانی روششناختی آن از دیدگاه هانری کربن. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4, 1392؛ 4(1): 23-33