روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال چهارم، شماره اول، پیاپی 7، بهار و تابستان 1392، صفحات 71-94

    روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    صدیقه کریمی / دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان / skarimi929@gmail.com
    احمدرضا نصر / استاد دانشگاه اصفهان
    چکیده: 
    در عرصة پژوهش، محققان برای بررسی دیدگاه های افراد در پژوهش های پیمایشی و انواع پژوهش های کیفی، از مصاحبه استفاده می کنند. با طرح انتقادات دربارة به کارگیری رویکرد کمیّ در تحقیقات تربیتی و گسترش توجه به پژوهش های کیفی و پژوهش های تلفیقی، به مصاحبه بیش از پیش توجه شده است. به کارگیری مصاحبه به منظور دستیابی به نتایجی که از قابلیت اعتماد مناسبی برخوردار باشد، نیازمند آشنایی با روش های انجام مصاحبه و داشتن مهارت در تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از این طریق است. مقالة حاضر به معرفی روش های تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه شامل تحلیل کمّی، ساختاری و تفسیری پرداخته است. در تحلیل کمی متن نوشتاری مصاحبه ها رمزگذاری و شمارش می شود و با استفاده از روش های آماری تحلیل می گردد. در تحلیل ساختاری متن نوشتاری، بر حسب تعداد واژه ها، اصطلاحات و مفاهیم و میزان تکرار آنها شمارش و تحلیل می شود. در تحلیل تفسیری، پژوهشگر در صدد است تا پیام های نهفته در متن نوشتاری مصاحبه را آشکار سازد و براساس آن، نظریة از قبل تعیین شده ای را توسعه دهد یا نظریة زمینه ای را ارائه دهد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا.(1392) روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4(1)، 71-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صدیقه کریمی؛ احمدرضا نصر."روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4، 1، 1392، 71-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا.(1392) 'روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4(1), pp. 71-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4, 1392؛ 4(1): 71-94