روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 8، پاییز و زمستان 1392، صفحات 47-62

    تبیین شکلی عوامل فهم های متقابل از متون دینی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ سیدمصطفی حسینی‌نسب / دانش پژوه دکتری مبانی نظری اسلام مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / mho1166@gmail.com
    محمد حسین زاده / استاد فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / phsadra@gmail.com
    چکیده: 
    امروزه، برداشت های متقابلِ نافی یکدیگر بسیاری از آیات و روایات در میان مفسران، متکلمان و... دیده می شود. اندیشمندان پرشماری به شناسایی عوامل این موضوع پرداخته اند، ولی هیچ یک به توصیف شکلی مسئله نپرداخته، بلکه به تبیین اخباری این عوامل بسنده نموده اند. آیا می توان عوامل فهم های متقابل از متن دینی واحد را به صورت شکلی (جدول یا نمودار) نشان داد؟ اهمیت این مسئله، هنگامی آشکار می شود که با توصیف شکلی، می توان عوامل ایجاد دو یا چند فهم متقابل از متن واحد را، در یک شکل کوتاه جدول یا نموداری عرضه نمود. به کمک این روش، می توان اطلاعات بسیاری به تعداد زیادی از افراد در مدت زمان کوتاه ارائه نمود. این مقاله، با روش توصیف و تحلیل و به شیوه ساده ای عوامل ایجاد فهم های متقابل از متن واحد را تبیین شکلی جدولی یا نموداری نموده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی‌نسب، سیدمصطفی، حسین زاده، محمد.(1392) تبیین شکلی عوامل فهم های متقابل از متون دینی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4(2)، 47-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمصطفی حسینی‌نسب؛ محمد حسین زاده."تبیین شکلی عوامل فهم های متقابل از متون دینی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4، 2، 1392، 47-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی‌نسب، سیدمصطفی، حسین زاده، محمد.(1392) 'تبیین شکلی عوامل فهم های متقابل از متون دینی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4(2), pp. 47-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی‌نسب، سیدمصطفی، حسین زاده، محمد. تبیین شکلی عوامل فهم های متقابل از متون دینی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 4, 1392؛ 4(2): 47-62