صفحهها:
43-68
تاریخ دریافت: 1394/05/08
تاریخ پذیرش: 1394/09/18
چکیده:
«گفتمان» یکی از پیچیدهترین مفاهیم عصرما است. تکثر معنایی و استفادههای متفاوت از این واژه، موجب شده که به راحتی نتوان مخرج مشترکی برای همهی صورتهای متفاوت آن پیدا کرد. با این وجود، گفتمان نقش محوری در تولید جهان اجتماعی، از جمله دانش، هویت، روابط اجتماعی و زندگی روزمره بازی می کند. بررسی دقیق گفتمان (به مثابه یک روش) نیازمند بررسی نسبت آن با سایر حوزههای معرفتی نظیر فلسفۀ زبان، جامعهشناسی و برخی تأملات پسامدرن و چگونگی وامگیری این حوزه از حوزههای معرفتی مذکور می باشد.
کاربرد پرشمار واژهی «گفتمان» و عدم تفکیک و غالباً نامشخص بودن معنای منظور، گویای این است که بیشتر کاربران به گسترۀ مفهومی و تنوع کاربردی این واژه در نظامهای معرفتی مختلف التفات چندانی نداشته و گاه فهم عمیقی نیز از بُنمایه های فلسفی، معرفت شناختی، زبانشناختی و جامعهشناختی آن ندارند. این قبیل تعاملات ساده انگارانه، منجر به بدفهمی، کاربرد ناصواب، خلط مباحث، عدم تفکیک جنبه های نظری و روشی و... شده است. این نوشتار در صدد است تا در حد امکان به تنقیح نظریهی گفتمان، بنمایهها، رویکردها و نسبت آن با حوزه های معرفتی مختلف بپردازد و در این راه، به کاربرد دقیقتر آن در متون و محاورات علمی کمک کند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شرف الدین، سیدحسین، بیانی، حسین.(1393) تحلیل گفتمان؛ مبانی رویکردها و اهداف. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(1)، 43-68
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدحسین شرف الدین؛ حسین بیانی."تحلیل گفتمان؛ مبانی رویکردها و اهداف". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5، 1، 1393، 43-68
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شرف الدین، سیدحسین، بیانی، حسین.(1393) 'تحلیل گفتمان؛ مبانی رویکردها و اهداف'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(1), pp. 43-68
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شرف الدین، سیدحسین، بیانی، حسین. تحلیل گفتمان؛ مبانی رویکردها و اهداف. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5, 1393؛ 5(1): 43-68