هدف تحقیق، شناسایی و اولویت بندی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش فرهنگیان و راه کارهای برون رفت از آن، بر اساس دیدگاه دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش لاهیجان است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی، جامعة آماری شامل همة دبیران بود که تعداد 113 نفر از آنان بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به شیوۀ تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته، حاوی تعداد 30 سؤال بسته پاسخ، و 12 راهکار در طیف آرایش رتبه ای با پایایی 87/0 جمع آوری شد.
تجزیه و تحلیل داده ها، بر اساس روش های توصیفی و آمار استنباطی در حد آزمون Z تک گروهی و تحلیل واریانس یک راهه (F) نشان داد: به ترتیب عوامل نظام اداری ـ ساختاری، انگیزشی، فردی و فرهنگی در پژوهش فرهنگیان نقش بازدارندگی مؤثر و معنی داری دارند و عوامل مربوط به سیاست گذاری نظام تحقیقاتی و نحوة ارائه خدمات پژوهشی، به فرهنگیان تأثیر بازدارندگی معنی داری ندارند. تفاوت میزان شدت بازدارندگی عوامل مختلف مورد مطالعه معنی دار نمی باشد. همچنین فقدان قوانین و مقررات مشخص، برای ارزیابی فعالیت های پژوهشی و مناسب نبودن شیوة ارزشیابی فعالیت های پژوهشی فرهنگیان، مؤثر ترین بازدارنده پژوهش فرهنگیان شناخته شدند. برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای مناسب، برای پژوهش به همراه آموزش و ارتقاء توانمندی های علمی و عملی فرهنگیان، در زمینة پژوهش از اولویت دارترین راه کارهای برون رفت شناسایی شدند.
فضلالهی قمشی، سیفاله، میرتمیزدوست، مهکامه.(1393) عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای فرهنگیان؛ اولویتها و راهکارهای برونرفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(1)، 103-122
سیفاله فضلالهی قمشی؛ مهکامه میرتمیزدوست."عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای فرهنگیان؛ اولویتها و راهکارهای برونرفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5، 1، 1393، 103-122
فضلالهی قمشی، سیفاله، میرتمیزدوست، مهکامه.(1393) 'عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای فرهنگیان؛ اولویتها و راهکارهای برونرفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(1), pp. 103-122
فضلالهی قمشی، سیفاله، میرتمیزدوست، مهکامه. عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای فرهنگیان؛ اولویتها و راهکارهای برونرفت از منظر دبیران مدارس متوسطه لاهیجان. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5, 1393؛ 5(1): 103-122