روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10، پاییز و زمستان 1393، صفحات 91-110

    شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد فولادی وندا / استادیار گروه جامعه شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / fooladi@iki.ac.ir
    ✍️ سلطانمراد مهکی / دانشجوی دکترای تخصصی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قم / mahaki2158@gmail.com
    چکیده: 
    این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری، به مقایسه شیوة دانش  پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید پرداخته، نقاط ضعف و قوت آنها را برجسته کرده است. سؤال اصلی این پژوهش این است که اصول و شیوه دانش  پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید کدامند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در رویکرد سنتی، اصول دانش  پژوهی بیشتر بر اخلاص در علم، تلاش بیشتر دانش پژوه و معلم مبتنی بوده، و به دلیل فقدان وسایل کمک آموزشی، بهره گیری از آنها کمتر، شیوه حفظ و تکرار و روش سخنرانی روش غالب تعلیم و تعلم می باشد. درحالی که در رویکرد نوین، معلم و دانش پژوه، نیمه فعال و شیوه علم آموزی نوین، با استفاده از ابزار و تکنولوژی آموزشی بیشتر انجام می گیرد. با عنایت به برخی کاستی ها در روش سنتی و نوین دانش پژوهی با بهره گیری از محاسن هر دو روش، بهترین شیوه در دانش اندوزی و دانش پژوهی شیوه تلفیقی و تربیتی هر دو روش می باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد، مهکی، سلطانمراد.(1393) شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(2)، 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد فولادی وندا؛ سلطانمراد مهکی."شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5، 2، 1393، 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد، مهکی، سلطانمراد.(1393) 'شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(2), pp. 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد، مهکی، سلطانمراد. شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5, 1393؛ 5(2): 91-110