صفحهها:
59-70
تاریخ دریافت: 1397/01/23
تاریخ پذیرش: 1397/05/17
چکیده:
این پژوهش، با هدف فراهم آوری و طبقه بندی مجموعه ای از اطلاعات برای دست یابی به چارچوبی از پژوهش روایی، در تجربه های آموزشی و تربیتی صورت گرفته است. پیچیدگی های موجود در تجربه های آموزشی و تربیتی، به ندرت در پژوهش ها نمایان می شود. روایت پژوهی به عنوان یک روش تحقیق کیفی، پی بردن به این پیچیدگی ها و نزدیک شدن به مشکلات نظری و عملی در آموزش و پرورش را ممکن می سازد. یادگیری از تجربه ها و انتقال آن به دیگران، لازمة امر آموزش و پرورش است که این مهم نیز انجام پژوهش هایی نظیر درس پژوهی، اقدام پژوهی و روایت پژوهی را ضروری می سازد. در روایت پژوهشی، افراد تجربه های خود از پدیدة مورد پژوهش را به صورت حکایت بیان می کنند و پژوهشگر رخدادهای حکایت را معنایابی می کند. با توجه به اهمیت و ضرورت روایت پژوهی در آموزش و پرورش، این پژوهش درصد است تا با استفاده از یک مطالعه تفسیری، به توصیف روایت پژوهی پرداخته، به نقش روایت پژوهی در تعلیم و تربیت اشاره کرده، و با ارائه دو نمونه از پژوهش های روایتی، چارچوبی برای انجام پژوهش روایی در تعلیم و تربیت به دست دهد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
غفوری، خالد، نصر، احمد رضا، غفوری، فرید.(1394) پژوهشروایی در تعلیم و تربیت. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6(2)، 59-70
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خالد غفوری؛ احمد رضا نصر؛ فرید غفوری."پژوهشروایی در تعلیم و تربیت". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6، 2، 1394، 59-70
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
غفوری، خالد، نصر، احمد رضا، غفوری، فرید.(1394) 'پژوهشروایی در تعلیم و تربیت'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6(2), pp. 59-70
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
غفوری، خالد، نصر، احمد رضا، غفوری، فرید. پژوهشروایی در تعلیم و تربیت. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6, 1394؛ 6(2): 59-70