روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1394، صفحات 71-84

    روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / استادیار گروه «علوم تربیتی»، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد قم / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    مهدی یوسفی / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد قم / mehdy.u@gmail.com
    چکیده: 
    «قوم نگاری» یکی از روش های پژوهش کیفی است که از گذشته کاربردهای فراوان و در علوم انسانی، استفاده های گسترده ای داشته است تا پژوهش هایی ژرف و عمیق در حوزه این علوم انجام گیرد. این روش پژوهش، بر اساس درگیری مستقیم و بسیار نزدیک با موضوعات مورد پژوهش و کسب اطلاعات دست اول و خالص از این موضوعات بنا شده و بر حضور پررنگ پژوهشگر در میانة میدان تأکید دارد. این روش کیفی پژوهش، به تبیین پیچیده ترین موضوعات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و دینی، ریشه یابی مشکلات پنهان در کلاس های درس و دلایل زیرساز این مشکلات با استفاده از «قوم نگاری» و... می پردازد از این رو، پژوهشگر دغذغه های پژوهشی خود را در کشوری آفریقایی و در سر کلاس یکی از روستاهای این کشور پی گرفته، با استفاده از «قوم نگاری» به ترسیم کلاس های درس این مدرسه و جریان آموزشی رایج در آن پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر فرهنگ خاص حاکم بر این مدرسه و روستاهای اطراف آن و بیانگر این است که فرهنگ آموزشی هر مدرسه ای ممکن است به شدت وابسته به زمینة خاص آن جامعه و فرهنگ بوده و با دیگر مناطق تفاوت داشته باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله، یوسفی، مهدی.(1394) روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6(2)، 71-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی؛ مهدی یوسفی."روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6، 2، 1394، 71-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله، یوسفی، مهدی.(1394) 'روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6(2), pp. 71-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله، یوسفی، مهدی. روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6, 1394؛ 6(2): 71-84