روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، بهار و تابستان 1395، صفحات 49-66

    گذر از فلسفه به روش‌شناسی؛ خوانشی نو از روشِ پدیدارشناسی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    پیمان پروری / دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی / Peymanparvari@yahoo.com
    چکیده: 
    اذهانی که به شکل های متفاوت قوام یافته اند، تفاسیر متفاوتی از جهان پدید خواهند آورد. اشیاء و پدیده های جهان به شکل های گوناگون خودشان را به انسان ها می نمایانند و آگاهی هر فرد تحت تاثیر تجربه شخصی او از جهان پیرامونش است. پدیدارشناسی روشی است که به کمک آن می توان آگاهی و تجربه افراد متعدد از مفاهیم و پدیده ها را بدون واسطه دریافت کرد. از دیدگاه پدیدارشناختی، ادراک همواره ادراکِ یک پدیده است و ادراک بدون وجود پدیده ها بی محتواست. پس ما باید توجهمان را به سوی خودِ اشیاء معطوف کنیم. هدف اصلی پدیدارشناسی، کشف تجارب مختلف افراد از پدیده مورد بررسی، برای رسیدن به ماهیت و جوهره واقعی آن پدیده یا مفهوم است. پیش فرض پدیدارشناسی این است که جهان و پدیده های آن در بیرون انسان قرار گرفته اند. انسان می تواند همچون آینه ای آشکارساز، تصویری از آن دریافت کند. انجام پژوهش پدیدارشناسی نیازمند آشنایی کامل با فلسفه و اسلوب اجرایی خاصّ خودش است. از این رو، مقاله به دنبال واکاوی مبانی فلسفی پدیدارشناسی، شناسایی و تشریح رویکردهای اصلی و روش اجرای گام به گام مطالعات پدیدارشناسانه است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پروری، پیمان.(1395) گذر از فلسفه به روش‌شناسی؛ خوانشی نو از روشِ پدیدارشناسی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(1)، 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پیمان پروری."گذر از فلسفه به روش‌شناسی؛ خوانشی نو از روشِ پدیدارشناسی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7، 1، 1395، 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پروری، پیمان.(1395) 'گذر از فلسفه به روش‌شناسی؛ خوانشی نو از روشِ پدیدارشناسی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(1), pp. 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پروری، پیمان. گذر از فلسفه به روش‌شناسی؛ خوانشی نو از روشِ پدیدارشناسی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7, 1395؛ 7(1): 49-66