روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، بهار و تابستان 1395، صفحات 83-100

    بررسی ضریب درگیری و سطح خوانایی کتاب درسی تفکر و پژوهش کلاس ششم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مریم فراوانی / کارشناسی ارشد، گروه آموزش و پرورش تطبیقی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم / M.Faravani1968.@jmail.com
    ✍️ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران/ استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    هدف، تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی می باشد. روش تحقیق از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی و تحلیل محتوا است. برای تحلیل محتوا، از کل دروس کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی، به اقتضای فرمول های تحلیل محتوا تعدادی از دروس به صورت تصادفی انتخاب و مورد تحلیل قرارگرفت. برای گردآوری اطلاعات، از تکنیک های تحلیل محتوای ادوارد فرای، فلش، ویلیام رومی، گانینگ فوگ و کلوز، استفاده شده است. نتایج نشان داد: در تنظیم مطالب و محتوای کتاب اصل ساده به دشواری رعایت نشده است. سطح کلاسی مطالب برای کلاس پنجم و بیش تر مناسب است. سطح دشواری مطالب، کتاب قدری ساده است. براساس تکنیک کلوزسطح مطالب بین 100-40 می باشد. بنابراین، متن مورد نظر در سطح مستقل بوده، فراگیران قادر به یادگیری بدون کمک معلم هستند. میزان دعوت به پژوهش کتاب، 9/. می باشد بیانگر این است که محتوا توانایی واداشتن دانش آموزان به فکر کردن را ندارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فراوانی، مریم، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1395) بررسی ضریب درگیری و سطح خوانایی کتاب درسی تفکر و پژوهش کلاس ششم. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(1)، 83-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مریم فراوانی؛ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."بررسی ضریب درگیری و سطح خوانایی کتاب درسی تفکر و پژوهش کلاس ششم". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7، 1، 1395، 83-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فراوانی، مریم، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1395) 'بررسی ضریب درگیری و سطح خوانایی کتاب درسی تفکر و پژوهش کلاس ششم'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(1), pp. 83-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فراوانی، مریم، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. بررسی ضریب درگیری و سطح خوانایی کتاب درسی تفکر و پژوهش کلاس ششم. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7, 1395؛ 7(1): 83-100