از جمله مباحث مربوط به اسلامی سازی علوم، تأثیر بحث قلمرو دین بر چگونگی اسلامی سازی علوم است. نظر به تفاوت دیدگاه آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی دربارة گسترة دین، این مقاله، به دنبال مقایسة تأثیر عملی این اختلاف نظر، بر فرایند اسلامی سازی علوم است. این مقاله با رویکرد تحلیلی و واکاوی اسنادی به بررسی موضوع در سه مقام انتخاب مسئله، فرضیه یابی و داوری می پردازد. نتیجة پژوهش حاکی از آن است که در فرایند اسلامی سازی، طبق هر دو مبنا، باید از طریق ادلة عقلی، نقلی و تجربی، مسائل و مبادی علوم را اثبات یا نقد کرد. اما بر خلاف دیدگاه آیت الله جوادی، از نگاه آیت الله مصباح، برخی از این موارد، با اینکه باید مورد استفاده قرار گیرند، اما دینی نیستند.
فتحعلی، محمود، مطیعی، عباس.(1397) مقایسهی تأثیر گسترهی دین در فرایند اسلامیسازی علوم از منظر آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1)، 5-22
محمود فتحعلی؛ عباس مطیعی."مقایسهی تأثیر گسترهی دین در فرایند اسلامیسازی علوم از منظر آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9، 1، 1397، 5-22
فتحعلی، محمود، مطیعی، عباس.(1397) 'مقایسهی تأثیر گسترهی دین در فرایند اسلامیسازی علوم از منظر آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1), pp. 5-22
فتحعلی، محمود، مطیعی، عباس. مقایسهی تأثیر گسترهی دین در فرایند اسلامیسازی علوم از منظر آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9, 1397؛ 9(1): 5-22