صفحهها:
75-96
تاریخ دریافت: 1399/05/02
تاریخ پذیرش: 1399/08/18
چکیده:
«میان رشتگی»، به مثابه خط مشی علم در قرن اخیر در عرصه های آموزش و پژوهش رواج قابل توجهی پیدا کرده و رسوخ آن در ادبیات متخصصان برنامه ریزی درسی و طراحی آموزشی، شیوه های تدریس، رویکردهای تحقیق و پژوهش و روش مطالعه پدیده ها و حل مسئله و طبقه بندی دانش دیده می شود. در ایران نیز شیب رو به رشد تأسیس رشته های میان رشته ای در تحصیلات تکمیلی شاهدی بر این رواج است.
بررسی تحلیلی لزوم و چرایی سیاست میان رشته ای، علاوه بر اینکه به عنوان تحقیقی سیاست پژوهانه، پرسشی از مرحلهی مطالعات بنیادین فراگرد خط مشی گذاری را پاسخ می دهد، مفهوم و حقیقت میان رشتگی را از منظر کارکردی روشن می سازد. این مقاله، با روش توصیفی - تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتاب خانه ای، در تلاش است ضرورت و چرایی پیدایش سیاست «میان رشتگی» در عرصهی تحقیق و آموزش را کشف و ارائه دهد. بر این اساس، ضرورت میان رشتگی، هم از جنبه های نظری و مبنایی مایه می گیرد و هم نیازهای عملی و کاربردی به آن شدت می بخشد. چهارده ضرورت میان رشتگی را می توان در سه مضمون کلان «ضرورت های علم و نظام آموزشی»، «ضرورت های کاربردی» و «ضرورت های ذاتی و فلسفی» دسته بندی کرد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابراهیم پور، علی.(1397) چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1)، 75-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی ابراهیم پور."چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9، 1، 1397، 75-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابراهیم پور، علی.(1397) 'چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1), pp. 75-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابراهیم پور، علی. چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9, 1397؛ 9(1): 75-96