صفحهها:
97-114
تاریخ دریافت: 1399/06/22
تاریخ پذیرش: 1399/08/27
چکیده:
بحث علم دینی یا اسلامی سازی علوم در جهان اسلام، یکی از مسائل مهم در عرصهی علوم انسانی است که در چند دههی اخیر ذهن بسیاری از متفکران و فیلسوفان را در حوزهی علم و دین به خود مشغول کرده است؛ ازاین رو، پژوهش در مبانی و مبادی معرفت شناختی و روش شناختی دیدگاه های مطرح شده در حوزهی علم دینی، یکی از نیازهای اساسی متفکرین در عرصهی علوم انسانی و اجتماعی است. به طور کلی مواردی چون بحران های ناشی از تمدن و فرهنگ جدید غرب، ضرورت حل عقب ماندگی فکری و معرفتی امت اسلام ، محدودیت ها و کاستی های موجود در علوم تجربی جدید، اهمیت آموزه های اسلامی و احیای میراث تمدنی و علمی مسلمانان و گسترش ابعاد نظریات وحدت علم و دین را می توان به عنوان انگیزه های طرح و بسط اندیشهی علم دینی به طور کلی و علم اسلامی به طور خاص مطرح کرد. علاوه بر آن، ناکارآمدی علوم انسانی جدید و دوگانگی فرهنگی در جوامع اسلامی، ضرورت تولید علم دینی را دو چندان کرده است. مهم ترین رویکردها در طرح اسلامی کردن علوم عبارت اند از : الف) رویکرد دائرة المعارفی؛ ب) رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود؛ ج) رویکرد تأسیسی؛ د) رویکرد سنت گرایی و رویکرد وحدت علم و دین.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قمی اویلی، محمد.(1397) تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامیسازی علم. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1)، 97-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد قمی اویلی."تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامیسازی علم". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9، 1، 1397، 97-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قمی اویلی، محمد.(1397) 'تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامیسازی علم'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1), pp. 97-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قمی اویلی، محمد. تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامیسازی علم. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9, 1397؛ 9(1): 97-114