صفحهها:
101-132
تاریخ دریافت: 1388/10/18
تاریخ پذیرش: 1388/11/15
چکیده:
روش کارکردی از روش هایی است که دین پژوهان مختلف از آن استفاده می کنند. مسئله این نوشتار، فهم پذیر کردن تفاوت روش کارکردی عالمان دین و جامعه شناسان است؛ زیرا هر دو گروه از این روش استفاده کرده اند؛ اما نتیجة آن کاملاً متفاوت، بلکه در مقابل همدیگر قرار دارد. نتیجة روش کارکردی جامعه شناسان، سکولار شدن دین از طریق بی کارکرد شدن دین و یا عصری شدن آن است؛ اما نتیجة منطق کارکردی عالمان، ثبات و بقای دین است. آنچه سبب این اختلاف شده، تلقی محدود کارکردگرایان از مفهوم کارکرد است؛ آنها کارکردهای دین را از منظر خود آن تفسیر و به کارکردهای خاص دنیوی و سیال، محدود کرده اند. در نتیجه، به دلیل تأمین شدن این کارکردها از راه دیگر، مدعی شده اند دیگر به دین نیازی نیست. در مقابل، در نگاه عالمان دین، قلمرو کارکرد بسیار گسترده است؛ خاستگاه این تفسیر تا حدی در خود آموزه های دین است. اساساً از نظر عالمان دین، کارکرد اصلی دین، تأمین نیازهایی است که انسان قدرت تأمین آنها را از راه دیگر ندارد. کارکردهای سیال و بدیل پذیر مورد نظر جامعه شناسان، مقصود بالعرض دین است، نه مقصود اصلی آن. در نتیجه، دین از جهت کارکردی همواره حضور خواهد داشت.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فصیحی، امان الله، پوریانی، محمدحسین.(1388) مقایسهی روش تبیین کارکردی جامعهشناسان و عالمان دین در عرصهی دینپژوهی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2)، 101-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امان الله فصیحی؛ محمدحسین پوریانی."مقایسهی روش تبیین کارکردی جامعهشناسان و عالمان دین در عرصهی دینپژوهی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1، 2، 1388، 101-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فصیحی، امان الله، پوریانی، محمدحسین.(1388) 'مقایسهی روش تبیین کارکردی جامعهشناسان و عالمان دین در عرصهی دینپژوهی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2), pp. 101-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فصیحی، امان الله، پوریانی، محمدحسین. مقایسهی روش تبیین کارکردی جامعهشناسان و عالمان دین در عرصهی دینپژوهی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1, 1388؛ 1(2): 101-132