روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 18، پاییز و زمستان 1397، صفحات 81-92

    روش‌شناسی پژوهش‌های آمیخته؛ رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسین اخلاق خوب / دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی / akhlaghkhub71@gmail.com
    ✍️ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / استادیار و دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    هدف پژوهش، تبیین و تحلیل روش شناسی پژوهش های آمیخته، رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند در یک بازآرایی فرا تحلیلی است. پژوهشگران در جریان پژوهشی، بسیاری اوقات از روش کمّی استفاده می کنند؛ گاهی هم از روش کیفی. اما گاهی اوقات، ترکیبی از روش کمّی و کیفی را مورد استفاده قرار می دهند. به این پژوهش ها، روش پژوهش «آمیخته» گفته می شود. روش این پژوهش، کیفی ـ فراتحلیلی (آمیخته) است. سه نوع روش پژوهش آمیخته وجود دارد: پژوهش درهم تنیده، پژوهش اکتشافی و پژوهش تشریحی (تبیینی). در این پژوهش، به بررسی پیشینه‌ی روش آمیخته و تعریف و تبیین جایگاه آن در مقایسه با سایر روش ها پرداخته و استحقاق و محدودیت های این روش پژوهشی، مورد بازکاوی قرار گرفت.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاق خوب، حسین، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1397) روش‌شناسی پژوهش‌های آمیخته؛ رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(2)، 81-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین اخلاق خوب؛ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."روش‌شناسی پژوهش‌های آمیخته؛ رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9، 2، 1397، 81-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاق خوب، حسین، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1397) 'روش‌شناسی پژوهش‌های آمیخته؛ رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(2), pp. 81-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاق خوب، حسین، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. روش‌شناسی پژوهش‌های آمیخته؛ رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9, 1397؛ 9(2): 81-92