صفحهها:
149-191
تاریخ دریافت: 1388/09/09
تاریخ پذیرش: 1388/09/28
چکیده:
اقتصاد پژوهش با در نظر گرفتن رابطهی دوسویه اقتصاد و پژوهش، به بررسی و آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی با استفاده از ابزار تحلیلی علم اقتصاد ـ موسوم به ابزار تحلیل بازاری ـ می پردازد. در این بررسی، بازاری رقابتی برای تولید و عرضهی آثار علمی در نظر گرفته می شود که در آن تلاش افراد برای حداکثر کردن مطلوبیت حاصل از انتشار آثار خود، موجب می شود که ایده ها و نظریه های غلط جای خود را به اندیشه های درست بدهند. بر اساس این تحلیل، ایجاد فضای رقابتی شدید در یک نظام علمی دارای مشکلات حاد ساختاری، می تواند ضمن کاستن از انگیزه های درونی برای پژوهش، منجر به بروز پدیدهی شکست بازار پژوهش شده، آسیب های اخلاقی همچون سرقت، کم فروشی و ظاهرسازی علمی را به بار آورد. در مقابل، اگر این فضای رقابتی دچار آفت کمی گرایی و انحصار نشود، می تواند در بلندمدت موجب مرزبندی تحقیق های علمی از پژوهش های سطحی شود و بازار پژوهش را کاراتر سازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد.(1388) اقتصاد پژوهش؛ آسیبشناسی معادلات اقتصادی حاکم بر بازار پژوهش. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2)، 149-191
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدجواد توکلی."اقتصاد پژوهش؛ آسیبشناسی معادلات اقتصادی حاکم بر بازار پژوهش". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1، 2، 1388، 149-191
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد.(1388) 'اقتصاد پژوهش؛ آسیبشناسی معادلات اقتصادی حاکم بر بازار پژوهش'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2), pp. 149-191
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد. اقتصاد پژوهش؛ آسیبشناسی معادلات اقتصادی حاکم بر بازار پژوهش. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1, 1388؛ 1(2): 149-191