صفحهها:
19-34
تاریخ دریافت: 1400/06/20
تاریخ پذیرش: 1400/08/24
چکیده:
روش شناسی و تعیین روش یا روش های متناسب با حل مسائل علوم انسانی به شدت محل چالش و مناقشه است. روش های گوناگونی برای این علوم توسط اندیشمندان این حوزه پیشنهاد شده است. اصحاب مکتب تفسیری در غرب، هدف علوم انسانی را دستیابی به فهم رفتارهای انسانی می دانند. ایشان ضمن رد روش تبیین علّی که در علوم تجربی استفاده می شود، روش تفهمی را تنها روش معتبر در علوم انسانی برای دستیابی به فهم معنای رفتارهای ارادی انسان می دانند. تبیین و نقد و بررسی میزان کارایی روش تفهمی در علوم انسانی از طریق تحلیل عقلانی، هدف این پژوهش است. روش تفهمی راهی برای همدلی و سعی در ورود به درون انسان و نگاه کردن از منظر وی برای فهم معنای رفتارهای ارادی انسان است. فرضیه های به دست آمده از این روش، ضمن انسجام و هماهنگی درونی باید با شواهد تجربی تأیید شوند. روش تفهمی اختصاص به علوم انسانی توصیفی دارد. بررسی ماهیت روش تفهمی ما را به این نتیجه می رساند که این روش صرفاً به بخش محدودی از موضوعات علوم انسانی توصیفی می پردازد و به دلیل عدم امکان دستیابی به یقین در فهم پدیده های ارادی انسانی ازیک سو، و عدم قابلیت ارائهی قوانین عام و مشترک از سوی دیگر، به نسبیت فرهنگی منتهی می شود.
روش تفهمی به رغم قابلیت در طرح مسائل جدید در علوم انسانی و نقش تأثیرگذار در اجرای توصیه های علوم انسانی دستوری، به تنهایی در حل مسائل علوم انسانی ناکارآمد است و فقط به صورت روش معین در کنار روش های معتبر در علوم انسانی می تواند نقش آفرین باشد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هاشمی فشارکی، سیداحمد.(1399) تبیین و بررسی روش تفهمی در علوم انسانی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11(1)، 19-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیداحمد هاشمی فشارکی."تبیین و بررسی روش تفهمی در علوم انسانی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11، 1، 1399، 19-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هاشمی فشارکی، سیداحمد.(1399) 'تبیین و بررسی روش تفهمی در علوم انسانی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11(1), pp. 19-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هاشمی فشارکی، سیداحمد. تبیین و بررسی روش تفهمی در علوم انسانی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11, 1399؛ 11(1): 19-34