روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال یازدهم، شماره اول، پیاپی 21، بهار و تابستان 1399، صفحات 79-96

    فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    فهیمه سعادتی تبار / دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / Fahimeh_Saadati@yahoo.com
    ✍️ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / استادیار و دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    دلفی روشی برای پیش بینی، تصمیم گیری و تولید دانش تخصصی حاصل از اجماع نظر متخصصان است. اگر چه این روش در ابتدا براساس حدس و قضاوت کارشناسان و به منظور بررسی علمی نظرات کارشناسان نظامی مطرح گردید، اما با رعایت اسلوب و قواعد علمی، به تدریج وارد حوزة روش شناسی علمی شد. در این مقاله با رویکرد فراتحلیلی به واکاوی روش دلفی در کتب و مقالات منتشرشده در مجلات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی پرداخته شده و ساختار کلی روش پژوهش دلفی (تاریخچه، تعاریف، اهداف و کاربرد آن)، انواع مختلف روش های دلفی، اجزای اصلی روش دلفی و مراحل انجام پژوهش با روش دلفی شامل دور اول، دور دوم و دور سوم مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. در انتها به بررسی نقاط ضعف و قوت روش دلفی و روایی و پایایی این روش پرداخته شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعادتی تبار، فهیمه، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1399) فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11(1)، 79-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فهیمه سعادتی تبار؛ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11، 1، 1399، 79-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعادتی تبار، فهیمه، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1399) 'فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11(1), pp. 79-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعادتی تبار، فهیمه، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11, 1399؛ 11(1): 79-96