صفحهها:
77-98
تاریخ دریافت: 1400/06/15
تاریخ پذیرش: 1400/10/19
چکیده:
واژهی «کتابشناسی» به سبب کارکردهای متعدد و شیوهی سامان دهی آن در معانی گوناگون، چینش ها و ساختارهای متفاوتی به کار می رود. کتابشناسی یکی از مهم ترین شاخه های علوم کتابداری و اطلاع رسانی است که در بستر زمان تطورات و تغییرات بسیاری، از ارائه گونه های متفاوت اطلاعات مکتوب تا انواع نرم افزارها و سایت های ملی و جهانی یافته است.
کتابشناسی آمیزه ای است از علم و فن و محصول فرایند مطالعه، بررسی و تحقیق در شکل مادی و گاهی محتوایی کتاب هاست که با نظم خاصی برای ارائه اطلاعات چینش شده اند. کتابشناسی ها به لحاظ معیار، هدف، قلمرو جغرافیایی، دامنه موضوع، شمول و زمان، اقسامی دارند. هدف کتابشناسی «مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» این است که تا حد ممکن شناخت داده های مکتوب در هریک از عرصه های علوم عقلی را برای پژوهشگران میسر گرداند. بدین روی، کتابشناسی ها به دو دسته «اجمالی» و «تفصیلی» تقسیم و هریک با توجه به زبان منبع، در دو گروه «فارسی ـ عربی» و «انگلیسی» ارائه شده اند. این کتابشناسی ها ترکیبی از انواع کتابشناسی های موجود هستند و ویژگی ارائه مطالب به صورت نمایه با ذکر صفحه در منبع اصلی، به همراه شاخه درختی علم در متن و ارائه
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیری، رضا.(1399) چیستی و الگوشناسی کتابشناسیهای «مرکز دائرةیالمعارف علوم عقلی اسلامی». دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11(2)، 77-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضا امیری."چیستی و الگوشناسی کتابشناسیهای «مرکز دائرةیالمعارف علوم عقلی اسلامی»". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11، 2، 1399، 77-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیری، رضا.(1399) 'چیستی و الگوشناسی کتابشناسیهای «مرکز دائرةیالمعارف علوم عقلی اسلامی»'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11(2), pp. 77-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیری، رضا. چیستی و الگوشناسی کتابشناسیهای «مرکز دائرةیالمعارف علوم عقلی اسلامی». روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 11, 1399؛ 11(2): 77-98