روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 23، بهار و تابستان 1400، صفحات 5-24

    استظهار؛ سازوکار نظریه‌پردازی در علوم رفتاری اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدجواد قاسمی اصل اصطهباناتی / دکترای فلسفه اقتصاد اسلامی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ghasemi2561@anjomedu.ir
    چکیده: 
    «روش شناسی» پیش شرط تحقیق نظام مند است. علوم رفتاری اسلامی نیازمند روش شناسی معتبری است که با فقه، هماهنگ و همزبان باشد. هدف تحقیق، ترسیم سازوکار روش شناختی مشترک علوم رفتاری اسلامی و فقه با استمداد از ابزارهای موجود در دانش اصول فقه است. مطابق یافته های تحقیق، سازوکار «استظهار» در اصول فقه، متصدی تشریح معنای کلام شارع است که منبع نظریات مفهومی رفتاری در علوم اسلامی است. همین سازوکار در تشریح معنای رفتار متشرعان کارایی دارد. کاربرد این سازوکار در معنای رفتار، دارای سابقه تاریخی بین فقها از قرن چهارم هجری در استظهار رفتار معصومان علیهم السلام، فقها، متشرعان و عموم عقلاست. ظهور˚ نتیجه استظهار است و با تقویت احتمال متکی به قرائن واقعی شکل می گیرد. تعیین ظواهر در مدلول مطابقی کلام و رفتار، مبتنی بر اطلاق لفظی یا مقامی و مقدمات حکمت است. تعیین ظواهر در مدلول التزامی کلام و رفتار، براساس استیفای مفهوم موافق یا مخالف، و دلالت سیاقی شامل دلالت اقتضا، تنبیه و اشاره است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد.(1400) استظهار؛ سازوکار نظریه‌پردازی در علوم رفتاری اسلامی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12(1)، 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجواد قاسمی اصل اصطهباناتی."استظهار؛ سازوکار نظریه‌پردازی در علوم رفتاری اسلامی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12، 1، 1400، 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد.(1400) 'استظهار؛ سازوکار نظریه‌پردازی در علوم رفتاری اسلامی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12(1), pp. 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد. استظهار؛ سازوکار نظریه‌پردازی در علوم رفتاری اسلامی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12, 1400؛ 12(1): 5-24