علوم انسانی نرم افزار هر تمدن است. علوم انسانی موجود متناسب با بافت فرهنگی و ایدئولوژی جهان غرب است. علی رغم نیاز منطقی تمدن نوین اسلامی به اسلامی سازی علوم انسانی، برخی همچنان در امکان علوم انسانی اسلامی تشکیک می کنند. بدین روی، لازم است چالش های نظری اسلامی سازی علوم انسانی شناسایی، تحلیل و ارزیابی شود. پژوهش حاضر با محوریت دیدگاه های فیلسوف برجسته جهان اسلام، علامه مصباح یزدی، با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی چالش های روش شناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» پرداخته است. براساس نتایج به دست آمده، تمایز روش علمی از روش فهم متون دینی و تفکیک مقام «گردآوری» از مقام «داوری» از مهم ترین چالش های دین شناختی امکان «علوم انسانی اسلامی» است. آیت الله مصباح یزدی با تبیین مبانی لازم برای اسلامی سازی علوم انسانی، ازجمله مبانی روش شناختی، هم به این چالش های یادشده پاسخ گفته و هم با تأکید بر ضرورت علم دینی، راه را برای ارائه نمونه های عینی علوم انسانی اسلامی نیز نشان داده است.
حسینی، سیدحسین، محیطی اردکان، محمدعلی.(1400) بررسی چالشهای روششناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» براساس دیدگاههای آیتالله مصباح یزدی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12(2)، 23-38
سیدحسین حسینی؛ محمدعلی محیطی اردکان."بررسی چالشهای روششناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» براساس دیدگاههای آیتالله مصباح یزدی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12، 2، 1400، 23-38
حسینی، سیدحسین، محیطی اردکان، محمدعلی.(1400) 'بررسی چالشهای روششناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» براساس دیدگاههای آیتالله مصباح یزدی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12(2), pp. 23-38
حسینی، سیدحسین، محیطی اردکان، محمدعلی. بررسی چالشهای روششناختی «امکان علوم انسانی اسلامی» براساس دیدگاههای آیتالله مصباح یزدی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 12, 1400؛ 12(2): 23-38