متون درسی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشی هستند که نقش قابل توجهی در فرایند تعلیم و تعلم دارند و همواره مورد اهتمام برنامه ریزان آموزشی بوده اند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیب شناسی کتاب های درسی در جهت اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها یکی از اقدامات لازم و متداول در نظام های آموزشی است. در بررسی و آسیب شناسی متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم، با روش «تحلیل مضمونی» داده های گردآمده از طریق مصاحبه و پژوهش کتابخانه ای، آسیب های متعددی را می توان یافت که به دو بخش آسیب های عمومی و اختصاصی قابل تفکیک اند. در بخش آسیب های اختصاصی، اشکالات متعددی به چشم می خورند؛ از جمله: دوگانه باطل عقل ـ قلب، فقدان ساختاری روشن و نظامی منسجم، نقصان برخی سرفصل ها، نبود طرح مسائل کلی و مقدماتی، بی توجهی به عرفان های نوپدید، بی توجهی به عرفان تطبیقی، کم توجهی به نقش عرفان در تمدن سازی نوین اسلامی، دشواری متون عرفانی، اختلاف محتوایی در بیان مباحث و برداشت های غلط از برخی مسائل. در بخش آسیب های عمومی نیز اشکالات و آسیب های فراوانی ناظر به اهداف آموزشی، روش آموزشی، محتوای آموزشی، شکل و ظاهر متن آموزشی، ساختار متن آموزشی و جنبه های روان شناختی قابل مشاهده اند.
نورمحمدی نجف آبادی، یحیی.(1401) آسیبشناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 13(1)، 57-72
یحیی نورمحمدی نجف آبادی."آسیبشناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 13، 1، 1401، 57-72
نورمحمدی نجف آبادی، یحیی.(1401) 'آسیبشناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 13(1), pp. 57-72
نورمحمدی نجف آبادی، یحیی. آسیبشناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 13, 1401؛ 13(1): 57-72