صفحهها:
95-118
تاریخ دریافت: 1389/05/06
تاریخ پذیرش: 1389/08/08
چکیده:
حوزهی علوم دین، معارف اسلامی و فلسفه حوزه ای فراملی است که از سویی از دیرینگی برخوردار است و از سوی دیگر در ابعاد جهانی مورد التفات، احترام، انتقاد و عنایت و دشمنی است که در آن، آموزش و مقولهی پژوهش نیز پا به پای مقارنت و معاضدت تحولات آن مورد توجه بوده است. در حال حاضر توجه به امر پژوهش در این عرصه عمیق تر و دغدغهی اصلی فرهیختگان این عرصهی ملی و بین المللی است.
این نوشتار ضمن مفهوم شناسی و پیشینه کاوی شاخصه ها و مؤلفه های اساسی، عمدهی بحث را به سمت و سوی مقوله پژوهش در حوزهی معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی سوق داده و با بیان مسئله، اهداف ، اهمیت و محوریت موضوع و سپس مفهوم شناسی در صدد تبیین نظام علمی روش تحقیق این وادی و ارائهی ساختار مناسب «نظام پژوهشی» حوزه محور است. این مهم با تبیین مأموریت نظام پژوهشی و اهدف آن و وظایف مدیریت دانایی محور و پژوهش مدار صورت گرفته و سپس الگوی خط مشی گذاری نظام پژوهش و مؤلفه های جامع در چهارده محور در کانون بررسی قرار گرفته و به مقولهی آموزش و تأثیر آن در پژوهش حوزه اشاراتی شده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خنیفر، حسین، فرجی ارمکی، اکبر.(1389) بنیادشناسی پژوهش در حوزهی علوم دین و معارف اسلامی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(1)، 95-118
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسین خنیفر؛ اکبر فرجی ارمکی."بنیادشناسی پژوهش در حوزهی علوم دین و معارف اسلامی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2، 1، 1389، 95-118
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خنیفر، حسین، فرجی ارمکی، اکبر.(1389) 'بنیادشناسی پژوهش در حوزهی علوم دین و معارف اسلامی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(1), pp. 95-118
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خنیفر، حسین، فرجی ارمکی، اکبر. بنیادشناسی پژوهش در حوزهی علوم دین و معارف اسلامی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2, 1389؛ 2(1): 95-118