نخستین گام در کارآمدی و ثمربخشی هر مطالعه و پژوهشی، شناخت ابعاد گوناگون، به ویژه روش شناسی آن است. دین پژوهی به عنوان یکی از مهمترین حوزه های پژوهشی، بلکه مهم ترین و حساس ترین آنها، مبتنی بر مجموعه ای از اصول و قواعد روش شناختی است که بدون شناختن و به کار بستن آنها در فرآیند تحقیق، دست یابی به نتایج صحیح و متقن، متعسر، بلکه متعذر است. یکی از این اصول، «اصل احتیاط» است. بنا بر این اصل، پژوهشگر عرصة دین باید مسئوولانه و متعهدانه وارد میدان تحقیق شده و نسبت به نتایج پژوهش خود احساس تعهد نماید. این امر تنها با اجرای راه کارهایی عملی همچون پرهیز از تفسیر به رأی و آغاز کردن از یقینیات، ممکن است.
این مقاله با هدف تبیین ضرورت رعایت اصل احتیاط در دین پژوهی و تفاوتی است که از این جهت، میان علوم دینی و علوم تجربی وجود دارد.
در پایان نیز راه کارهای عملی برای رعایت این اصل مورد کندوکاو قرار گرفته است.
مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی، عابدینی، جواد.(1388) احتیاط؛ اصل روششناختی دینپژوهی - استاد مصباحیزدی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(1)، 9-36
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی؛ جواد عابدینی."احتیاط؛ اصل روششناختی دینپژوهی - استاد مصباحیزدی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1، 1، 1388، 9-36
مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی، عابدینی، جواد.(1388) 'احتیاط؛ اصل روششناختی دینپژوهی - استاد مصباحیزدی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(1), pp. 9-36