روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 4، پاییز و زمستان 1389، صفحات 71-100

    گفتمان‌کاوی و کاربست آن در متون روایی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    رضا شکرانی / عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان / Shokrani.r@gmail.com
    مهدی مطیع / عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان / mahdimotia@gmail.com
    مرضیه فانی / دانشجوی کارشناسی ارشد الاهیات دانشگاه اصفهان / mibents@gmail.com
    چکیده: 
    «گفتمان کاوی» به مثابه یک روش تحقیق در علوم انسانی در صدد بازگوکردن و نشان دادن معانی نهفته در متن است. در این روش، محقق برآن است که رابطه بین مؤلف، متن و خواننده را نشان دهد. با مطالعه زبان، عوامل متعددی در شکل گیری پیام کلام موثرند: برخی از این عوامل درون متنی و برخی دیگر برون متنی است. این روش، بر عوامل برون متنی تأکید ویژه دارد. مؤلفه های اصلی گفتمان کاوی عبارت اند از: تحلیل زبانی متن، بررسی انسجام متن، بررسی بافت متن، بررسی روابط بینامتنی، معنای مرکزی متن، و نگاه به کارکرد متن. گفتمان، معنا یا دال مرکزی نهفته در متن، و گفتمان کاوی، مبتنی بر توجه هماهنگ به همه عوامل شکل دهنده پیام است. در این مقاله، به تبیین کاربردی روش گفتمان کاوی و کاربست آن در متون روایی پرداخته شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، فانی، مرضیه.(1389) گفتمان‌کاوی و کاربست آن در متون روایی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(2)، 71-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضا شکرانی؛ مهدی مطیع؛ مرضیه فانی."گفتمان‌کاوی و کاربست آن در متون روایی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2، 2، 1389، 71-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، فانی، مرضیه.(1389) 'گفتمان‌کاوی و کاربست آن در متون روایی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(2), pp. 71-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، فانی، مرضیه. گفتمان‌کاوی و کاربست آن در متون روایی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2, 1389؛ 2(2): 71-100