روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 4، پاییز و زمستان 1389، صفحات 101-124

    به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    نجیب الله نوری / دانشجوی دکتری روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / noori1351@gmail.com
    چکیده: 
    امروزه به دلیل محدودیت های روش تجربی کمی و کیفی، پژوهشگران به کارگیری روش ترکیبی را پیشنهاد می کنند. در این مقاله، با توجه به تأثیر مبانی بر روی روش و لزوم استفاده از وحی، عقل و تجربه در مطالعات علوم انسانی، یک روش تلفیقی پیشنهاد شده است که نتایج جامع تری در پی دارد. شواهدی از منابع دینی به منظور لزوم استفاده از این سه منبع ذکر شده است. در مقام عمل، این روش در چهار مرحلة کلی تحقق می یابد؛ در مرحلة اول دیدگاه های دانشمندان علوم انسانی در مورد آن مسئله بررسی می شود؛ در مرحلة دوم داده های نقلی مربوط به آن موضوع جمع آوری می گردد؛ در مرحلة سوم موضوع مورد نظر به تجربه گذارده می شود؛ در مرحلة چهارم با استفاده از عقل، داده های به دست آمده از سه منبع مزبور مقایسه و تحلیل می شوند. در صورت نداشتن هماهنگی، یا ابزار تجربی به کار رفته یا روش برداشت از متون دینی و یا نظریات دانشمندان مورد تجدید نظر قرار می گیرد. داور نهایی در این روش، هماهنگی بین داده هایی به دست آمده از سه منبع است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری، نجیب الله.(1389) به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(2)، 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجیب الله نوری."به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2، 2، 1389، 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری، نجیب الله.(1389) 'به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(2), pp. 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری، نجیب الله. به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2, 1389؛ 2(2): 101-124