صفحهها:
101-124
تاریخ دریافت: 1389/10/11
تاریخ پذیرش: 1389/12/20
چکیده:
امروزه به دلیل محدودیت های روش تجربی کمی و کیفی، پژوهشگران به کارگیری روش ترکیبی را پیشنهاد می کنند. در این مقاله، با توجه به تأثیر مبانی بر روی روش و لزوم استفاده از وحی، عقل و تجربه در مطالعات علوم انسانی، یک روش تلفیقی پیشنهاد شده است که نتایج جامع تری در پی دارد. شواهدی از منابع دینی به منظور لزوم استفاده از این سه منبع ذکر شده است. در مقام عمل، این روش در چهار مرحلهی کلی تحقق می یابد؛ در مرحلهی اول دیدگاه های دانشمندان علوم انسانی در مورد آن مسئله بررسی می شود؛ در مرحلهی دوم داده های نقلی مربوط به آن موضوع جمع آوری می گردد؛ در مرحلهی سوم موضوع مورد نظر به تجربه گذارده می شود؛ در مرحلهی چهارم با استفاده از عقل، داده های به دست آمده از سه منبع مزبور مقایسه و تحلیل می شوند. در صورت نداشتن هماهنگی، یا ابزار تجربی به کار رفته یا روش برداشت از متون دینی و یا نظریات دانشمندان مورد تجدید نظر قرار می گیرد. داور نهایی در این روش، هماهنگی بین داده هایی به دست آمده از سه منبع است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوری، نجیب الله.(1389) بهکارگیری روش تلفیقی (سهبعدی) در مطالعات علوم انسانی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(2)، 101-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجیب الله نوری."بهکارگیری روش تلفیقی (سهبعدی) در مطالعات علوم انسانی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2، 2، 1389، 101-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوری، نجیب الله.(1389) 'بهکارگیری روش تلفیقی (سهبعدی) در مطالعات علوم انسانی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(2), pp. 101-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوری، نجیب الله. بهکارگیری روش تلفیقی (سهبعدی) در مطالعات علوم انسانی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2, 1389؛ 2(2): 101-124