صفحهها:
5-30
تاریخ دریافت: 1389/12/10
تاریخ پذیرش: 1390/02/01
چکیده:
دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تحلیل «اسلامیت»ِ علوم انسانی با رویکردهای مختلفی قابل پی گیری است. رویکرد این مقاله، تحلیل بر اساس «منطق و متدلوژی علمی» است. برخلاف دیدگاه های رایج در فلسفهی موجود، که نقش آفرینی دین را تنها در مرحلهی گردآوری، آن هم به صورت ضعیف و غیرقاعده مند مطرح می کنند، این مقاله در پی اثبات این معناست که دین در مرحلهی تولید و آزمون نظریه نیز تأثیرگذار است. دین در مرحلهی تولید نظریه، هم از طریق تأثیرگذاری بر مبانی علوم و هم از راه ارائهی اصول موضوعهی برگرفته از متون دینی، بر شکل گیری علوم انسانی اسلامی تأثیر می نهد. در مرحلهی آزمون هم، صرف تجربه پذیری و کارآمدی ملاک صحت یک نظریه نیست، بلکه کارآمدی در جهت ملاک صحت یک نظریه است. ازاین رو، علوم انسانی اسلامی می بایست بستر رشد و تقرب به ساحت ربوبی را فراهم سازند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جمالی، مصطفی.(1390) هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 5-30
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصطفی جمالی."هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 5-30
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جمالی، مصطفی.(1390) 'هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 5-30
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جمالی، مصطفی. هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 5-30