روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 5، بهار و تابستان 1390، صفحات 31-58

    نتایج اخلاقی تقابل طبیعت‌گرایی ـ ضدطبیعت‌گرایی در علوم انسانی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    فرامرز تقی لو / استادیار علوم سیاسی دانشگاه تبریز / f.taghilou@tabrizu.ac.ir
    علی آدمی / استادیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی / aliadami2002@yahoo.com
    چکیده: 
    علوم انسانی مدرن یا جدید از زمان تکوین خود، در تاریخ جدید اروپا درقالب الگوهایی فرانظری پی گیری شده اند که این الگوها با توجه به نقد الگوی متافیزیکی فلسفی و دینی در مورد هستی، انسان و اجتماع، امکان های وجود هستی متعالی در مورد انسان و اجتماع و همچنین راه های شناخت آن از قبیل عقل یا وحی را مورد تشکیک قرار داده اند. این الگوهای فرانظری علوم انسانی جدید از طبیعت گرایی پوزیتیویستی تا ضدطبیعت گرایی هرمنوتیک و پست مدرن را شامل می شود که با وجود تفاوت های اساسی با همدیگر در مواضع فرانظری، در زمینه تقابل با نگرش متافیزیکی یا متعالی در ساحت نظری و عملی با همدیگر وحدت نظر دارند. به نظر می رسد که همین موضع تشکیک امکان وجود حقیقت متعالی در مورد هستی، انسان و اجتماع است که الگوهای علوم انسانی مدرن را در رویارویی با مسئله ارزش های اخلاقی جهان شمول که فرض وجود حقیقت متعالی شرط امکان عینیت، عمومیت و ضرورت آنها است، با چالش مواجه می سازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقی لو، فرامرز، آدمی، علی.(1390) نتایج اخلاقی تقابل طبیعت‌گرایی ـ ضدطبیعت‌گرایی در علوم انسانی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 31-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرامرز تقی لو؛ علی آدمی."نتایج اخلاقی تقابل طبیعت‌گرایی ـ ضدطبیعت‌گرایی در علوم انسانی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 31-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقی لو، فرامرز، آدمی، علی.(1390) 'نتایج اخلاقی تقابل طبیعت‌گرایی ـ ضدطبیعت‌گرایی در علوم انسانی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 31-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقی لو، فرامرز، آدمی، علی. نتایج اخلاقی تقابل طبیعت‌گرایی ـ ضدطبیعت‌گرایی در علوم انسانی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 31-58