صفحهها:
59-74
تاریخ دریافت: 1389/10/12
تاریخ پذیرش: 1389/12/11
چکیده:
هدف این مقاله، شناسایی مفهوم و ماهیت پژوهش کمی و کیفی، درعرصهی تحقیقات علوم انسانی، اجتماعی و طبیعی می باشد. در این مقاله ضمن پاسخ به تقابل ها، راه حل گریز از این تقابل معرفت شناسانهی فرسایشی در عرصهی علوم انسانی و طبیعی بیان شده است و مشخص می شود نظریه، پارادایم ها، راهبردها و روش شناسی در پژوهش کیفی درهم تنیده شده اند و بر این فرض استوار است که رفتار انسان می تواند بر مبنای واقعیت اجتماعی و به کمک روش شناسی هایی که از منطق قیاسی و کل گرای علوم طبیعی پیروی می کنند، مورد مطالعه قرار گیرد؛ اما در تحقیق کیفی، ماهیت های مبادی علوم و مفروضات آنها، دچار تغییروتحول می شوند، همچنین در هزارهی سوم تحقیق کیفی گرایانه برعکس پژوهش کمی گرایانه در علوم انسانی و طبیعی، یک اقتضای اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که حاکی از تقابل این دو رویکرد است و برای رفع این تقابل معرفت شناسانه، دیدگاه سوم یعنی: رویکرد معرفت شناسی تلفیقی پیشنهاد می شود که منبعث از تفکرات دین مبین اسلام است که دو رویکرد معرفت شناسی کمی گرا و کیفی گرا در عرصهی علوم انسانی و طبیعی را به شکل مکمّل،برهم افزایانه و تلفیقی به کار می گیرد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکاری، عباس، حسین پور، محمد.(1390) تقابل رویکردهای معرفتشناسی پژوهش کمّی و کیفی در علوم انسانی و طبیعی: با تأکید بررویکرد معرفتشناسی تلفیقی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 59-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عباس شکاری؛ محمد حسین پور."تقابل رویکردهای معرفتشناسی پژوهش کمّی و کیفی در علوم انسانی و طبیعی: با تأکید بررویکرد معرفتشناسی تلفیقی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 59-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکاری، عباس، حسین پور، محمد.(1390) 'تقابل رویکردهای معرفتشناسی پژوهش کمّی و کیفی در علوم انسانی و طبیعی: با تأکید بررویکرد معرفتشناسی تلفیقی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 59-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکاری، عباس، حسین پور، محمد. تقابل رویکردهای معرفتشناسی پژوهش کمّی و کیفی در علوم انسانی و طبیعی: با تأکید بررویکرد معرفتشناسی تلفیقی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 59-74