یکی از مهم ترین اصول پژوهش در عصر حاضر، چگونگی روش مند کردن مطالعات در حوزه های مختلف علوم انسانی است. در این عرصه، شناخت قرآن در قالبی روش مند نیز توجه بسیاری از اندیشوران را به خود جلب کرده است. زبان شناسی، نشانه شناسی، کاربردشناسی و معناشناسی از جمله دانش هایی است که امروزه در فهم نظام مند قرآن تأثیر بسزایی دارد و افق های جدیدی را در مطالعات دینی گشوده است. اما این تحقیق برآن است تا روش دیگری را که به نوعی تلفیق دانش های پیش گفته است در حوزة مطالعات قرآنی وارد کند و به چگونگی کاربست آن در حوزة مربوط بپردازد. این روش، که تحلیل گفتمانی یا گفتمان کاوی نام دارد، در واقع از نتیجة مطالعة زبان توسط محققان رشته های گوناگون ـ اعم از فیلسوفان، روان شناسان، زبان شناسان، و مردم شناسان ـ پدید آمده است.
در این مقاله، برای دستیابی به چگونگی کاربست گفتمان کاوی در شناخت آیات قرآن، ابتدا مفهوم گفتمان در کانون بررسی قرار می گیرد، سپس به تبیین پیشینه و مراحل مختلف تحلیل گفتمانی پرداخته می شود.
شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، صادق زادگان، هدی.(1390) بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 93-122
رضا شکرانی؛ مهدی مطیع؛ هدی صادق زادگان."بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 93-122
شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، صادق زادگان، هدی.(1390) 'بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 93-122
شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، صادق زادگان، هدی. بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 93-122