صفحهها:
93-122
تاریخ دریافت: 1389/08/17
تاریخ پذیرش: 1390/02/01
چکیده:
یکی از مهم ترین اصول پژوهش در عصر حاضر، چگونگی روش مند کردن مطالعات در حوزه های مختلف علوم انسانی است. در این عرصه، شناخت قرآن در قالبی روش مند نیز توجه بسیاری از اندیشوران را به خود جلب کرده است. زبان شناسی، نشانه شناسی، کاربردشناسی و معناشناسی از جمله دانش هایی است که امروزه در فهم نظام مند قرآن تأثیر بسزایی دارد و افق های جدیدی را در مطالعات دینی گشوده است. اما این تحقیق برآن است تا روش دیگری را که به نوعی تلفیق دانش های پیش گفته است در حوزهی مطالعات قرآنی وارد کند و به چگونگی کاربست آن در حوزهی مربوط بپردازد. این روش، که تحلیل گفتمانی یا گفتمان کاوی نام دارد، در واقع از نتیجهی مطالعهی زبان توسط محققان رشته های گوناگون ـ اعم از فیلسوفان، روان شناسان، زبان شناسان، و مردم شناسان ـ پدید آمده است.
در این مقاله، برای دستیابی به چگونگی کاربست گفتمان کاوی در شناخت آیات قرآن، ابتدا مفهوم گفتمان در کانون بررسی قرار می گیرد، سپس به تبیین پیشینه و مراحل مختلف تحلیل گفتمانی پرداخته می شود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، صادق زادگان، هدی.(1390) بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 93-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضا شکرانی؛ مهدی مطیع؛ هدی صادق زادگان."بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 93-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، صادق زادگان، هدی.(1390) 'بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 93-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکرانی، رضا، مطیع، مهدی، صادق زادگان، هدی. بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 93-122