نویسندگان:
محسن عیسوی / عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور ارومیه
صفحهها:
123-144
تاریخ دریافت: 1389/12/10
تاریخ پذیرش: 1390/02/05
چکیده:
طبق «رویکرد مکاتب» هر عملی که در تعلیم و تربیت انجام می شود، بر فلسفه ای مبتنی است و از اصول آن استنتاج می شود. اقدام پژوهی، رویکردی در پژوهش های کیفی است که به معلّمان و کارگزاران آموزشی کمک می کند تا به گونه ای پژوهش را با موقعیت تربیتی تلفیق کنند تا بتوانند نقش مستقیم و فوری در موقعیت تربیتی و بهبود فرایند آموزش ایفا کنند و آموزش وپرورش را به نقطهی مطلوب مورد نظر برسانند. هدف از این تحقیق، مطالعهی ریشه های نظری و فلسفی اقدام پژوهی با استفاده از روش اسنادی- تحلیلی است. لذا با توجه به ویژگی ها و اهداف و نتایج متعدد اقدام پژوهی(معلم پژوهنده) سه ویژگی و هدف مشترک توصیف و انتقاد از وضع موجود، تأکید بر عمل و تلفیق آن با نظر، و تغییر در جهت مطلوب در نظر گرفته شده و با توجه به آنها، ریشه و پایگاه فلسفی اقدام پژوهی(معلم پژوهنده) در پراگماتیسم، مارکسیسم و نظریه انتقادی استنتاج ، استدلال و تطبیق داده شده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زندوانیان، احمد، عیسوی، محسن، جعفری احمدآبادی، حسن.(1390) مطالعهی بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدام پژوهی (معلّم پژوهنده). دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمد زندوانیان؛ محسن عیسوی؛ حسن جعفری احمدآبادی."مطالعهی بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدام پژوهی (معلّم پژوهنده)". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زندوانیان، احمد، عیسوی، محسن، جعفری احمدآبادی، حسن.(1390) 'مطالعهی بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدام پژوهی (معلّم پژوهنده)'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زندوانیان، احمد، عیسوی، محسن، جعفری احمدآبادی، حسن. مطالعهی بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدام پژوهی (معلّم پژوهنده). روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 123-144