صفحهها:
139-155
تاریخ دریافت: 1390/05/29
تاریخ پذیرش: 1390/12/18
چکیده:
هر جامعه ای نیازمند آن است تا میزان پیشرفت و دستاورد برنامه های اجتماعی اش به گونهی مستمر بررسی و کاوش شود. این کار با ارزشیابی امکا ن پذیر است که یکی از عناصر مهم هر الگوی برنامه ریزی مناسب را تشکیل می دهد. یکی از مهم ترین پرسش های مطرح در باب ارزشیابی این است که یک برنامه چقدر به اهدافش رسیده یا کامیاب بوده است. پاسخ به این پرسش با ارزشیابی اثربخشی داده می شود. البته ارزشیابیِ اثربخشی برنامه های اجتماعی با چالش هایی روبه روست.
در مقالهی حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی می کوشیم تا ضمن معرفی این چالش ها، راهکارهای انجام آن را تبیین کنیم. درمجموع شناخت مفهومی اثربخشی و چگونگی سنجش و تعیین معیارهای درخور برای آن در برنامه های اجتماعی، از مهم ترین چالش ها به شمار می آیند و بهترین راهکار در ارزشیابی اثربخشی این قبیل برنامه ها، سنجش تأثیرات اجتماعی آنها در محیط پیرامون است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدی سروستانی، احمد.(1390) چالشها و راهکارهای ارزشیابی اثربخشی برنامههای اجتماعی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(2)، 139-155
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمد عابدی سروستانی."چالشها و راهکارهای ارزشیابی اثربخشی برنامههای اجتماعی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 2، 1390، 139-155
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدی سروستانی، احمد.(1390) 'چالشها و راهکارهای ارزشیابی اثربخشی برنامههای اجتماعی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(2), pp. 139-155
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدی سروستانی، احمد. چالشها و راهکارهای ارزشیابی اثربخشی برنامههای اجتماعی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(2): 139-155