روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 15، بهار و تابستان 1396، صفحات 57-67

    پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حمید جعفریان یسار / استادیار دانشگاه فرهنگیان / h.jafarian@cfu.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش ضمن عمل، نوعی تحقیق در میدان واقعی محیط آموزشی بوده و برای بهبود وضع موجود و پیشرفت در کار انجام می شود. در این روش پژوهشی، تحقیق با فعالیت آموزشی درآمیخته، ضمن حفظ اصول پژوهشی، اجرای آن ساده و امکان پذیر می گردد. پژوهش ضمن عمل، توسط کنشگر آموزشی در یک مسئله و برای حل آن انجام می شود. محور اساسی پژوهش ضمن عمل، عبارتند از؛ میزان مشارکت معلمان یادگیری حل مسائل آموزشی؛ بیان ایده ها در مورد برنامه درسی؛ توسعه عمل آموزشی؛ نقد فعالیت های یاددهی ـ یادگیری و کاهش مشکلات شناسایی شده در فرآیند تعلیم و تربیت. در این مقاله، ابتدا تعاریفی از اقدام پژوهی ارائه شده، سپس اهداف پژوهش ضمن عمل، از دیدگاه های مختلف ارائه می شود. چرخة پژوهش ضمن عمل، که شامل حلقه های برنامه ریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب می باشد، معرفی می گردند. در ادامه، به وجوه اشتراک و افتراق پژوهش ضمن عمل، در آموزش پرداخته شده و در پایان، نقش پژوهش در عمل در فرآیند تحول و نوآوری آموزشی مورد بررسی قرار می گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفریان یسار، حمید.(1396) پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 8(1)، 57-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید جعفریان یسار."پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 8، 1، 1396، 57-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفریان یسار، حمید.(1396) 'پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 8(1), pp. 57-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفریان یسار، حمید. پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 8, 1396؛ 8(1): 57-67