Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 6, Issue 2, No 12, Year 2024 , Pages 71-84

    روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Mahdi Yousefi / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم / mehdy.u@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا
    Abstract: 
    «قوم نگاری» یکی از روش های پژوهش کیفی است که از گذشته کاربردهای فراوان و در علوم انسانی، استفاده های گسترده ای داشته است تا پژوهش هایی ژرف و عمیق در حوزه این علوم انجام گیرد. این روش پژوهش، بر اساس درگیری مستقیم و بسیار نزدیک با موضوعات مورد پژوهش و کسب اطلاعات دست اول و خالص از این موضوعات بنا شده و بر حضور پررنگ پژوهشگر در میانة میدان تأکید دارد. این روش کیفی پژوهش، به تبیین پیچیده ترین موضوعات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و دینی، ریشه یابی مشکلات پنهان در کلاس های درس و دلایل زیرساز این مشکلات با استفاده از «قوم نگاری» و... می پردازد از این رو، پژوهشگر دغذغه های پژوهشی خود را در کشوری آفریقایی و در سر کلاس یکی از روستاهای این کشور پی گرفته، با استفاده از «قوم نگاری» به ترسیم کلاس های درس این مدرسه و جریان آموزشی رایج در آن پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر فرهنگ خاص حاکم بر این مدرسه و روستاهای اطراف آن و بیانگر این است که فرهنگ آموزشی هر مدرسه ای ممکن است به شدت وابسته به زمینة خاص آن جامعه و فرهنگ بوده و با دیگر مناطق تفاوت داشته باشد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, Yousefi, Mahdi.(2024) روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 6(2), 71-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Mahdi Yousefi."روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 6, 2, 2024, 71-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Yousefi, M.(2024) 'روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 6(2), pp. 71-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Yousefi, M. روش‌شناسی قوم‌نگاری آموزشی با رویکردی به تجارب؛ مدرسه‌ی «امید» روستای آکامپالای اوگاندا. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2024; 6(2): 71-84