Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 7, Issue 2, No 14, Year 2025 , Pages 5-28

    جستاری در علم دینی؛ نقد و بررسی رویکرد تأسیسی

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad Fouladi vanda / دانشیار گروه جامعه‌شناسی / fooladi@iki.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جستاری در علم دینی؛ نقد و بررسی رویکرد تأسیسی
    Abstract: 
    بررسی پیوند علم و دین در اسلام، از جمله مهم ترین موضوعات اساسی عصر حاضر است و سابقه ای دیرینه در تاریخ علم در تمدن اسلامی دارد. نظریه های بسیاری در زمینه دینی سازی علم مطرح شده اند. یکی از نظریه های منسجم در این عرصه، رویکرد تأسیسی علم دینی است. نقد، بررسی و ارزیابی این نظریه می تواند به پیشبرد و تکوین علم دینی کمک کند. این پژوهش، با شیوه تحلیل محتوی، و رویکرد نظری و تحلیلی، انتقادی این نظریه را بررسی و نقاط قوت، ضعف و ناکامی ها آن را نشان می دهد. یافته های پژوهش حاکی از این است که رویکرد تأسیسی را می توان در چهار نظریه‌ی «دایرة المعارفی دین»، «تهذیب جامع»، «تأثیر حداکثری دین در علم» و«گزیده گویی دین» بیان کرد. به نظر می رسد، هر یک از این نظریات دارای ناکامی هایی است. اما در زمینه دینی سازی علم، این نکته حیاتی است که دینی سازی در برخی علوم دینی، تحصیل حاصل است و در برخی دیگر، بی معناست. اما با اصلاح مبانی و پیش فرض های دینی، و بسط روش ها و اصلاح غایت علم، می توان علم را دینی ساخت؛ ضرورتی به تایید تجربی فرضیات هم ندارد. 
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, Mohammad.(2025) جستاری در علم دینی؛ نقد و بررسی رویکرد تأسیسی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 7(2), 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Fouladi vanda."جستاری در علم دینی؛ نقد و بررسی رویکرد تأسیسی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 7, 2, 2025, 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M.(2025) 'جستاری در علم دینی؛ نقد و بررسی رویکرد تأسیسی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 7(2), pp. 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M. جستاری در علم دینی؛ نقد و بررسی رویکرد تأسیسی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 7(2): 5-28