Pages:
75-96
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش
Abstract:
«میان رشتگی»، به مثابه خط مشی علم در قرن اخیر در عرصه های آموزش و پژوهش رواج قابل توجهی پیدا کرده و رسوخ آن در ادبیات متخصصان برنامه ریزی درسی و طراحی آموزشی، شیوه های تدریس، رویکردهای تحقیق و پژوهش و روش مطالعه پدیده ها و حل مسئله و طبقه بندی دانش دیده می شود. در ایران نیز شیب رو به رشد تأسیس رشته های میان رشته ای در تحصیلات تکمیلی شاهدی بر این رواج است.
بررسی تحلیلی لزوم و چرایی سیاست میان رشته ای، علاوه بر اینکه به عنوان تحقیقی سیاست پژوهانه، پرسشی از مرحلهی مطالعات بنیادین فراگرد خط مشی گذاری را پاسخ می دهد، مفهوم و حقیقت میان رشتگی را از منظر کارکردی روشن می سازد. این مقاله، با روش توصیفی - تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتاب خانه ای، در تلاش است ضرورت و چرایی پیدایش سیاست «میان رشتگی» در عرصهی تحقیق و آموزش را کشف و ارائه دهد. بر این اساس، ضرورت میان رشتگی، هم از جنبه های نظری و مبنایی مایه می گیرد و هم نیازهای عملی و کاربردی به آن شدت می بخشد. چهارده ضرورت میان رشتگی را می توان در سه مضمون کلان «ضرورت های علم و نظام آموزشی»، «ضرورت های کاربردی» و «ضرورت های ذاتی و فلسفی» دسته بندی کرد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Ali.(2025) چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9(1), 75-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali ."چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9, 1, 2025, 75-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A.(2025) 'چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9(1), pp. 75-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A. چرایی و ضرورت «میانرشتگی» در عرصهی آموزش و پژوهش. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 9(1): 75-96