Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 9, Issue 1, No 17, Year 2025 , Pages 75-96

    چرایی و ضرورت «میان‌رشتگی» در عرصه‌ی آموزش و پژوهش

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Ali / کارشناس ارشد دانشگاه باقر العلوم / montazer.mahdy@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چرایی و ضرورت «میان‌رشتگی» در عرصه‌ی آموزش و پژوهش
    Abstract: 
    «میان رشتگی»، به مثابه خط مشی علم در قرن اخیر در عرصه های آموزش و پژوهش رواج قابل توجهی پیدا کرده و رسوخ آن در ادبیات متخصصان برنامه ریزی درسی و طراحی آموزشی، شیوه های تدریس، رویکردهای تحقیق و پژوهش و روش مطالعه پدیده ها و حل مسئله و طبقه بندی دانش دیده می شود. در ایران نیز شیب رو به رشد تأسیس رشته های میان رشته ای در تحصیلات تکمیلی شاهدی بر این رواج است.  بررسی تحلیلی لزوم و چرایی سیاست میان رشته ای، علاوه بر اینکه به عنوان تحقیقی سیاست پژوهانه، پرسشی از مرحله‌ی مطالعات بنیادین فراگرد خط مشی گذاری را پاسخ می دهد، مفهوم و حقیقت میان رشتگی را از منظر کارکردی روشن می سازد. این مقاله، با روش توصیفی - تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتاب خانه ای، در تلاش است ضرورت و چرایی پیدایش سیاست «میان رشتگی» در عرصه‌ی تحقیق و آموزش را کشف و ارائه دهد. بر این اساس، ضرورت میان رشتگی، هم از جنبه های نظری و مبنایی مایه می گیرد و هم نیازهای عملی و کاربردی به آن شدت می بخشد. چهارده ضرورت میان رشتگی را می توان در سه مضمون کلان «ضرورت های علم و نظام آموزشی»، «ضرورت های کاربردی» و «ضرورت های ذاتی و فلسفی» دسته بندی کرد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali.(2025) چرایی و ضرورت «میان‌رشتگی» در عرصه‌ی آموزش و پژوهش. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9(1), 75-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ."چرایی و ضرورت «میان‌رشتگی» در عرصه‌ی آموزش و پژوهش". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9, 1, 2025, 75-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2025) 'چرایی و ضرورت «میان‌رشتگی» در عرصه‌ی آموزش و پژوهش', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9(1), pp. 75-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. چرایی و ضرورت «میان‌رشتگی» در عرصه‌ی آموزش و پژوهش. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 9(1): 75-96