Pages:
65-80
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نگاهی بر روششناسی گرنددتئوری (داده بنیاد) بهعنوان پژوهش کیفی
Abstract:
گاهی اوقات، محقق می خواهد نگاه عمیق تری به یک فرد، موقعیت یا سلسله ای از حوادث معین داشته باشد، به جای پرسیدن سؤالاتی از قبیل « مردم در این باره چه فکر می کنند؟» آن گونه که در تحقیق زمینه ای مرسوم است، یا « اگر من این کار را بکنم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟» آنچنان که در تحقیق آزمایشی متداول است؛ می پرسد: « این افراد چگونه عمل می کنند؟»، یا « چگونه حوادث اتفاق می افتند؟». برای پاسخ به چنین سؤالاتی، محققان شماری از روش های پژوهشی را تحت عنوان « تحقیق کیفی» به کار می برند. در روش گرنددتئوری، داده ها از دل واقعیات استخراج می شوند. در این روش، پژوهشگران کار خود را با اتکاء به نظریه های موجود آغاز نمی کنند، بلکه با توجه به یافته هایی که از داده ها به دست می آورند، خودشان به ارائه نظریه اقدام می کنند. در این تحقیق، پژوهشگران با یک تحلیل روش شناسانه ابتدا به مطالعه دقیق این روش، شناسایی منابع و جمع بندی آنها ؛ متن یک نوشته اصلی، به عنوان متن پایه تعیین شده و تمام مقالات و نوشته های موجود گردآوری و مطالعه و با متن پایه تطبیق داده شدند. در نهایت، با پالایش منابع گردآوری شده، منابع مرتبط انتخاب و نقاط مشترک در منابع تصریح و عینی شدند. با این نگاه، روش شناسی گرنددتئوری مجدد بازپردازش و تکمیل گردید.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, , Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) نگاهی بر روششناسی گرنددتئوری (داده بنیاد) بهعنوان پژوهش کیفی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9(2), 65-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."نگاهی بر روششناسی گرنددتئوری (داده بنیاد) بهعنوان پژوهش کیفی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9, 2, 2025, 65-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, , Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'نگاهی بر روششناسی گرنددتئوری (داده بنیاد) بهعنوان پژوهش کیفی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 9(2), pp. 65-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, , Fazlollahi Ghamshi, S. نگاهی بر روششناسی گرنددتئوری (داده بنیاد) بهعنوان پژوهش کیفی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 9(2): 65-80